شرایط و تحصیلات لازم برای استخدام راننده پایه یک چیست؟

تاریخ ارسال : 1400/06/14

خانم‌ها و آقایانی که علاقه‌مند به فعالیت در فرصت استخدامی راننده پایه یک هستند می‌توانند با گذراندن دوره‌های تئوری و عملی آموزشی، گواهینامه پایه یک را دریافت کنند.

خانم‌ها و آقایانی که علاقه‌مند به فعالیت در فرصت استخدامی راننده پایه یک هستند می‌توانند با گذراندن دوره‌های تئوری و عملی آموزشی، گواهینامه پایه یک را دریافت کنند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این شغل بپردازیم و اطلاعاتی را درباره گواهینامه پایه یک، وظایف راننده ماشین سنگین، شرایط استخدامی راننده پایه یک و شرایط شغلی آن به شما ارائه کنیم.

چه سازمان‌هایی راننده پایه یک استخدام می‌کنند؟

همه شرکت‌ها و سازمان‌هایی که برای ایاب و ذهاب پرسنل یا حمل و نقل محصولات مختلف نیاز به ماشین سنگین اتوبوس دارند، نسبت به استخدام راننده پایه یک اقدام می‌کنند. برخی از سازمان‌هایی که به راننده پایه یک نیاز دارند عبارتند از:

  • تعاونی‌های مسافربری
  • شرکت های پیمانکاری حمل و نقل
  • معادن
  • فرودگاه‌ها برای حمل و نقل مسافران
  • سرویس مدارس و دانشگاه‌ها
  • سرویس ادارات دولتی
  • شهرداری‌ها
  • شرکت‌های عمرانی
  • شرکت‌های مهندسی ساخت و ساز

چند نوع گواهینامه رانندگی وجود دارد؟

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، استفاده از همه اواع وسیله نقلیه موتوری زمینی نیازمند دریافت گواهینامه متناسب با آن نیاز خواهد داشت. براساس قوانین جدید، سه نوع گواهینامه پایه 1، پایه 2 و پایه 3 وجود دارد که هرکدام برای رانندگی با ماشین‌های خاصی کاربرد دارند. علاوه بر این، گواهینامه موتورسیکلت و گواهینامه ویژه هم برای ماشین آلات صنعتی، کشاورزی و عمران قابل استفاده است.

گواهینامه پایه یک چیست؟

گواهینامه پایه یک برای رانندگی ماشین‌های سنگین و کامیون‌های بیش از 6 تن و اتوبوس با ظرفیت بیش از 26 مسافر کاربرد دارد.

گواهینامه پایه دو چیست؟

گواهینامه پایه دو برای رانندگی ماشین‌های نیمه‌سنگین با ظرفیت کمتر از ۶ تن و اتوبوس‌های با ظرفیت تا ۲۶ نفر مسافر کاربرد دارد.

به تازگی گواهینامه‌های صادرشده هوشمند بوده و در آن‌ها از میکروچیپ استفاده شده است. پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند اطلاعات میکروچیپ را بخواند و از سوابق و تخلفات راننده مطلع شود.

پیشنیازهای دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک

شرایط مختلفی که برای دریافت گواهینامه پایه یک وجود دارند عبارتند از:

  • شرط سنی حداقل ۲۵ سال تمام
  • داشتن گواهینامه پایه دو (ماشین نیمه‌سنگین)
  • سلامت جسمی و روانی
  • عدم اعتیاد
  • شرکت در دوره تئوری آموزش راننده پایه یک و دوره آموزش عملی
  • شرکت در آزمون تئوری و عملی رانندگی پایه یک
  • دریافت گواهینامه دوره رانندگی پایه یک
  • داشتن اطلاعات فنی کامل درباره نحوه عملکرد ماشین سنگین
  • آشنایی با انجام تعمیرات ماشین سنگین

تحصیلات لازم برای استخدام راننده پایه یک چیست؟

استخدام راننده پایه در حوزه مشاغل عمومی و خدماتی است و نیاز چندانی به تحصیلات در رشته خاصی ندارد. حتی داشتن مدرک دیپلم یا تنها سواد خواندن و نوشتن و گواهینامه برای انجام این کار کافی هستند. با این حال، اکثر کارفرماها در آگهی های استخدام راننده پایه یک مدرک دیپلم را شرط لازم قرار می‌دهند و افراد زیر دیپلم شانس کمتری برای جذب دارند.

چطور باید گواهینامه پایه یک را دریافت کرد؟

برای اینکه بتوانید ماشین‌های سنگین مثل کامیون، تریلی و اتوبوس‌های بالای 26 نفر را برانید لازم است گواهینامه پایه یک ماشین سنگین را دریافت کنید. هم آقایان و هم خانم‌ها با قبولی در آزمون عملی و تئوری رانندگی پایه یک، می‌‌توانند این گواهینامه را دریافت کنند و با آن مشغول به کار شوند. مراحل دریافت گواهینامه پایه یک عبارتند از:

شرط سنی حداقل ۲۵ سال

با توجه به شرایط خاص این شغل، راننده ماشین سنگین باید دارای تجربه و مهارت کافی باشد؛ همچنین دارا بودن شایستگی‌های عقلی و اخلاقی نیز برای فعالیت در این شغل الزامی است. افرادی که می‌خواهند وارد این شغل شوند باید حداقل ۲۵ سال سن داشته باشند تا بتوانند نسبت به دریافت گواهینامه رانندگی اقدام کنند.

دریافت گواهینامه پایه دو

یکی از الزامات دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک، داشتن گواهینامه پایه ۲ (گواهینامه ماشین نیمه‌سنگین) است. افرادی که این گواهینامه را دریافت می‌کنند تسلط کافی را به ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین پیدا کرده‌اند و می توانند تریلی، کامیون و اتوبوس را هم برانند.

الزامات پزشکی

شغل رانندگی کامیون و اتوبوس بسیار حساس است؛ چرا که راننده مسئولیت حمل بارهای بالای 6 تن و رانندگی اتوبوس‌های مسافربری بالای 26 نفر را برعهده خواهد داشت. این یعنی سرمایه و دارایی‌های یک شرکت و جان و مال تعداد زیادی انسان در اختیار این فرد است. به همین دلیل، راننده ماشین سنگین باید از نظر سلامت روانی و جسمی در وضعیت خوبی قرار داشته و به هیچگونه مواد مخدر و روانگردانی اعتیاد نداشته باشد.

شرکت در آزمون‌های تئوری و عملی رانندگی ماشین سنگین

هر فردی که قصد دریافت گواهینامه پایه یک را داشته باشد باید ابتدا در دوره‌های آموزشی فنی، تئوری و عملی ماشین سنگین شرکت کند. در بخش آموزش تئوری رانندگان با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی آشنا می‌شوند و بخش آموزش عملی، نحوه عملی رانندگی با ماشین سنگین را آموزش می‌دهد.

سپس برای دریافت گواهینامه باید در آزمون تئوری یا آیین نامه راهنمایی و رانندگی شرکت کند و قبول بشود. این آزمون پیش‌نیاز آزمون عملی است و بعد از قبولی در آن، فرد می‌تواند در آزمون عملی برای سنجش مهارت‌ها و توانایی‌هایش شرکت کند. در صورتی که در این آزمون موفق شوید می‌توانید برای دریافت گواهینامه اقدام کنید.

برای دریافت گواهینامه پایه یک چه مدارکی لازم است؟

بعد از موفقیت در آزمون‌های عملی و تئوری، می‌توانید نسبت به دریافت گواهینامه پایه یک اقدام کنید. مدارکی که برای دریافت این گواهینامه موردنیاز هستند عبارتند از:

  • گواهینامه پایه دو (از زمان دریافت آن باید حداقل دو سال گذشته باشد؛ همچنین تا زمان پایان اعتبار آن باید حداقل شش ماه باقی مانده باشد.)
  • اصل و کپی شناسامه و کارت ملی
  • عکس پرسنلی ۳ در ۴

در گذشته، ارائه کارت پایان خدمت برای دریافت گواهینامه پایه یک الزامی وبد. اما با تغییر قوانین مربوطه، این شرط حذف شده است.

شرایط استخدام راننده پایه یک چیست؟

معمولاً سازمان‌های مختلف در آگهی‌های استخدامی خود شرایط استخدام راننده پایه یک را درج می کنند. بسته به نوع سازمان و نیاز آن، شروطی مثل داشتن سابقه کار، تحصیلات دیپلم، کارت پایان خدمت، شرط سنی و ... ذکر می‌شود.

همچنین افرادی که وارد این شغل می‌شوند باید بتوانند ساعات طولانی یا در شیفت‌های شب هم کار کنند. به همین دلیل ویژگی‌های شخصیتی مثل صبر و توانایی تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی نیز از جمله ویژگی‌های مدنظر کارفرماها است. البته ساعت کاری بسته به نوع سازمان متفاوت است؛ برای مثال رانندگان سرویس مدارس و ادارات دولتی، از صبح تا عصر کار می‌کنند و رانندگان فعال در شرکت‌های باربری، باید در شیفت‌های طولانی شبانه نیز رانندگی کنند.

استخدام راننده پایه یک به چه مهارتی نیاز دارد؟

رانندگی تنها مهارت لازم برای استخدام راننده پایه یک نیست. موفقیت در این موقعیت شغلی به مهارت‌های ارتباطی و فردی ویژه‌ای نیاز دارد برخی از ویژگی‌های شخصیتی که برای استخدام یک راننده ماشین سنگین مدنظر است عبارتند از:

  • تعهد کاری
  • امانت‌داری
  • مدیریت زمان
  • آشنایی با جاده‌ها و خطرات
  • مهارت کافی در رانندگی طولانی مدت
  • توانایی رانندگی در شب با تمرکز بالا
  • رانندگی ایمن
  • خوش‌قول و متعهد به زمان
  • پایبندی به اصول اخلاقی
  • توانایی استفاده از برنامه‌های مسیریابی

سطح تحصیلات موردنیاز استخدام راننده پایه یک

این شغل نیاز به مدرک تحصیلی خاصی ندارد و افراد با سواد خواندن و نوشتن یا مدرک سیکل و دیپلم می‌توانند وارد آن شوند. گاهی در برخی از سازمان‌ها برای استخدام راننده پایه یک شرایط خاصی برقرار است؛ مثلاً برخی ادارات برای استخدام دارا بودن مدرک حداقل دیپلم را در شروط آگهی ذکر می‌کنند.

برای مشاهده آگهی‌های شغلی مربوط به راننده پایه یک و ارسال رزومه برای آن‌ها، می‌توانید به سایت‌های استخدامی سر بزنید. در این سایت می‌توانید آگهی‌های مرتبط با این شغل را به همراه شرایط استخدام و شرح شغلی مطالعه کنید.

هر آنچه کارجویان قزوینی باید در رابطه با وضعیت استخدام و پیدا کردن کار در قزوین بدانند

تاریخ ارسال : 1400/06/13

استان قزوین به مرکزیت شهر قزوین دارای بیش از ۱ میلیون ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در مرکز ایران واقع شده است. بخش زیادی از فرصت‌های استخدام قزوین مربوط به بخش خصوصی هستند و آمار اشتغال دولتی در این استان، کمتر از میانگین کشوری است.

استان قزوین به مرکزیت شهر قزوین دارای بیش از ۱ میلیون ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در مرکز ایران واقع شده است. بخش زیادی از فرصت‌های استخدام قزوین مربوط به بخش خصوصی هستند و آمار اشتغال دولتی در این استان، کمتر از میانگین کشوری است. قزوین، با وجود مساحت کم و جمعیت پایین، بخش قابل توجهی از منابع و صنایع کشور را به خودش اختصاص داده است. آمار بیکاری این استان مهاجر پذیر مشابه میانگین کشوری است.

استان قزوین یکی از استان‌های صنعتی کشورمان است و به دلیل نزدیک بودن به تهران و پایتخت، محل استقرار کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و صنعتی مختلفی است. حضور کارخانجات و شرکت‌های مختلف در این استان باعث به وجود آمدن فرصت‌های شغلی و استخدامی متعددی شده است. شرکت‌های فیروز، تولی پرس و کاچیران از جمله کارخانجات مشهور و خوشنام ایرانی هستند که در استان قزوین قرار گرفته‌اند.

بخش اقتصادی اصلی قزوین همانند سایر استان‌های کشور، بخش خدمات است که بیش از ۴۰ درصد از ارزش افزوده‌ی این استان را به خودش اختصاص داده است. در گذشته بخش‌های صنعت و کشاورزی، سهم تقریبا یکسانی از نیروی انسانی داشتند ولی بخش صنعت توانسته است در سال‌های اخیر، در مقایسه با کشاورزی، نیروی انسانی بیشتری به خودش جذب کند و امروزه، اختلاف اشتغال صنعتی و اشتغال کشاورزی در این استان، بیش از ۱۵ درصد است.

نرخ بیکاری در این استان در مقایسه با شاخص کل کشور وضعیت مطلوبی ندارد و برابر با 9.7% بوده که اندکی از میانگین کشوری بالاتر است. همچنین میزان مشارکت اقتصادی قزوینی‌ها در سال 1399 هم 43.4 درصد برآورد شده است. امید است با سرمایه‌گذاری و ایجاد بستر مناسب برای راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف، میزان اشتغال‌زایی استان قزوین وضعیت مطلوب‌تری پیدا کند و کارجویان قزوینی بتوانند هرچه زودتر موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنند و استخدام شوند.

رابطه تحصیلات با شانس استخدام در قزوین چگونه است؟

در سال ۱۳۹۸ در شهر قزوین، تعداد فرصت‌های کار، بیش از تعداد کارجویان بوده و در حالی که حدود ۴۵۰۰ فرصت کار در قزوین ثبت شده، تعداد متقاضیان کار، حدود ۴۲۰۰ نفر بوده است که از این تعداد، ۱۱۲۵ نفر به کار گمارده شده‌اند. از تعداد کل متقاضیان کار در قزوین در سال ۱۳۹۸، تنها حدود ۱۴۰۰ نفر دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند و افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم، حدود ۷۳۰۰ نفر از کل آمار متقاضیان کار به خود اختصاص داده‌اند. البته نسبت متقاضیان کار به افراد به کار گمارده شده در گروه افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، بیش از فارغ‌التحصیلان سایر مقاطع تحصیلی بوده و این موضوع، نشان می‌دهد که مدرک تحصیلی دانشگاهی شانس پیدا کردن کار در قزوین را بالا می‌برد.

استان قزوین از نظر نرخ بیکاری چه وضعیتی دارد؟

نبود فرصت‌های شغلی کافی برای نیروی کار فعال در این استان باعث شده معضل بیکاری و نبود کار به یک دغدغه برای نیروی کار جوان این استان تبدیل شود. البته خوشبختانه با بررسی آمارها و نرخ بیکاری در طی سالیان مختلف متوجه می‌شویم این شاخص روندی کاهشی و نزولی داشته و هر سال وضعیت نرخ بیکاری قزوین در مقایسه با سال قبل کاهش قابل توجهی داشته است. لازم به ذکر است نرخ بیکاری کل کشور در سال 1399 9.6% بوده است؛ به این ترتیب، نرخ بیکاری قزوین اندکی از میانگین کشوری بالاتر است و نیاز به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر احساس می‌شود.

وضعیت کارهای خانگی و کارهای پاره وقت در قزوین

به دلیل موقعیت خاص استان قزوین، کارهای مرتبط با صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و در نتیجه فرصت‌های کار در منزل قزوین زیاد است و بسیاری از شرکت‌ها، بسته‌بندی‌های خود را به افرادی می‌سپارند که می‌خواهند در منزل کار کنند. امروزه با فراگیری اینترنت و امکان دورکاری در بسیاری از سازمان‌ها، نیازی نیست که ساکنین قزوین، برای پیدا کردن کار در قزوین، خودشان را محدود به سازمان‌های واقع در خود استان قزوین کنند.  برای آگهی‌های کار نیمه وقت در قزوین رزومه بفرستید. البته با توجه به اینکه شهر قزوین یک شهر دانشگاهی محسوب می‌شود و دانشجویان زیادی از مناطق مختلف کشور برای تحصیل به قزوین مهاجرت می‌کنند، رقابت برای تصاحب فرصت‌های کار در قزوین به صورت نیمه وقت خیلی زیاد است.

وضعیت مشارکت اقتصادی در استان قزوین

براساس آخرین آمارگیری که در تابستان 1399 انجام شده نرخ مشارکت اقتصادی 43.3 درصد بوده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته (98) که این نرخ 47.2 درصد بوده با اندکی کاهش همراه بوده است. همچنین نرخ اشتغال نیروی انسانی قزوین در تابستان 1399 برابر با 39.6 درصد بوده است که نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است؛ نرخ اشتغال قزوین در سال 98 برابر با 43.3 بوده است.

هر کدام از بخش‌های اقتصادی چه اهمیتی در آمار اشتغال قزوین دارند؟

حدود ۲۰ درصد از آمار اشتغال قزوین، مربوط به بخش کشاورزی است. شرایط آب و هوایی و تنوع اقلیمی قزوین، امکان پرورش انواع محصولات زراعی و باغی را در این استان، فرآهم آورده است. شهرستان تاکستان، قطب انگور کشور می‌باشد. بخش صنعت، حدود ۳۵ درصد از آمار اشتغال قزوین را به خودش اختصاص داده است. استان قزوین به دلیل نزدیک بودن به تهران، صنعت بسیار رو به رشد و پویایی دارد. تولید مواد شیمیایی، صنعت اصلی قزوین است و بعد از آن، صنایع غذایی در رتبه‌ی بعدی قرار دارند. همانند سایر استان‌های کشور، بخش خدمات بیشترین آمار نیروی انسانی را به خودش اختصاص داده است. حدود ۴۳ درصد از شاغلان استان در بخش خدمات و بازرگانی مشغول به کار هستند و رشد این بخش اقتصادی در مقایسه با بخش‌های کشاورزی و صنعت، کندتر بوده است.

شهرک‌های صنعتی و نقش آن‌ها در آمار استخدام قزوین

 یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین مناطق صنعتی استان قزوین، شهر صنعتی البرز است که حدود 80 سال از ساخت آن می‌گذرد و امروزه شهری مهاجرنشین محسوب می‌شود. این منطقه صنعتی در 14 کیلومتری قزوین قرار گرفته و محل استقرار بیش از 500 واحد تولیدی و خدماتی کوچک و بزرگ است و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صنعتی کل کشور به حساب می‌آید. از آنجا که کارخانجات و کسب و کارهای متعددی در این شهر صنعتی وجود دارد حجم زیادی از فرصت‌های استخدام قزوین مربوط به همین شهر است.

شهرک صنعتی کاسپین که در کیلومتر ۲۵ اتوبان قزوین-تهران و روبروی نیروگاه شهید رجایی قرار دارد، یکی از مهم‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور است. به دلیل توجه ویژه‌ به محیط زیست در شهرک صنعتی کاسپین، این شهرک صنعتی به عنوان شهرک صنعتی سبز ایران شناخته می‌شود. در حال حاضر، بیش از ۱۳۰ شرکت در این شهرک صنعتی استراتژیک و مهم، مشغول به فعالیت هستند. برای مشاهده آگهی‌های استخدام در شهرک کاسپین می‌توانید به سایت استخدام جاب ویژن مراجعه کنید.

نگاهی به شرایط استخدام مشهد

تاریخ ارسال : 1400/06/02

استان خراسان رضوی با دارا بودن بیش از ۶ میلیون نفر جمعیت یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های کشور است.

استان خراسان رضوی با دارا بودن بیش از ۶ میلیون نفر جمعیت یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های کشور است. مرکز این شهر، یعنی شهر توریستی مشهد با بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت، پر جمعیت‌ترین شهر و مرکز استان خراسان رضوی است. بیشترین میزان آگهی استخدام مشهد مربوط به بخش خدمات و گردشگری است. این شهر سالانه میزبان بیش از میلیون‌ها گردشگر از نقاط مختلف ایران و سایر نقاط جهان است. بنابراین، کسب‌وکارهایی مثل هتلداری و شرکت‌های گردشگری در این شهر نیروی کار زیادی نیاز دارند. تقاضای زیاد در بخش گردشگری در شهر مشهد باعث شده است تقاضا برای استخدام خانم در مشهد بالا باشد.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ُ، استان خراسان پیک جمعیتی استان خراسان رضوی، در حال حاضر بین ۳۵ تا ۳۹ سال قرار دارد. اکثر افراد در این گروه سنی، مشغول به کار هستند و با توجه به این‌که شهر مشهد با توجه به جمعیت بسیار بیشترش در مقایسه با شهرهای دیگر استان خراسان رضوی نقش بسیار پررنگی در این آمار دارد، بنابراین، می‌توان گفت که تقاضای استخدام مشهد به نسبت جمعیت این شهر در حال حاضر چندان بالا نیست. همچنین، در ۵ الی ۱۰ سال آینده نیز میزان جمعیت در سن استخدام در این استان نسبتا پایین است و به نظر می‌رسد که رقابت چندانی برای تصاحب فرصت‌های شغلی در استان خراسان رضوی و شهر مشهد وجود نخواهد داشت.

با این حال، برای پیشبینی وضعیت اشتغال در شهر مشهد در سال‌های آینده نباید از یک موضوع مهم غفلت کرد؛ پس از شروع همه‌گیری ویروس کووید-۱۹، خدمات و گردشگری شهر مشهد که مهم‌ترین بخش اقتصادی این شهر را تشکیل می‌دهد، به دلیل کاهش چشمگیر تعداد مسافرین و محدودیت‌های کرونایی ضربه‌ی سنگینی خورده است و تا زمانی که مشکل همه‌گیری برطرف نشود، محدودیت‌ها کنار نروند و مردم برای سفر کردن احساس امنیت نکنند، انتظار کاهشی شدید در جذب نیروی انسانی در این بخش اقتصادی از شهر مشهد، منطقی به نظر می‌رسد.

در این مقاله قصد داریم نگاهی بر وضعیت اشتغال در استان خراسان رضوی و وضعیت استخدام مشهد داشته باشیم.

شانس استخدام بانوان در مشهد

با توجه به فراوان بودن کسب‌وکارهای مرتبط با خدمات و گردشگری در شهر مشهد مثل شرکت‌های مسافری و گردشگری و هتل‌ها، تعداد زیادی فرصت شغلی برای استخدام خانم در مشهد وجود دارد. همانطور که پیش از این گفتیم، با قرار گرفتن زنان خانه‌دار در گروه خارج از نیروی کار فعال، در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۹ درصد از نیروی کار استان خراسان رضوی را زنان تشکیل می‌دادند و از این میزان، تنها ۲/۶ درصد بیکار بودند.

بیش از ۵۲ درصد از زنان شاغل در مناطق شهری استان خراسان رضوی در بخش خدمات، بیش از ۳۷ درصد در بخش صنعت و ۴/۳ درصد در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند. این در حالی است که در مناطق روستایی خراسان رضوی تنها ۱۰ درصد از زنان شاغل در بخش خدمات، بیش از ۴۰ درصد در بخش کشاورزی و بیش از ۴۰ درصد در بخش صنعت فعالیت داشته‌اند.

استخدام دولتی و رسمی در مشهد

با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۸، از مجموع بیش از ‍۱۲ هزار نفر نیروی کار به کار گمارده شده، تنها ۲۲۰ نفر در بخش دولتی جذب شده‌اند، شرایط استخدام رسمی در مشهد همانند سایر نقاط کشور چندان خوب نیست ولی از بسیاری از استان‌ها بهتر است. با این حال، به شما توصیه می‌کنیم که خیلی چشم امید به استخدام رسمی مشهد نداشته باشید و سعی کنید کاری در حوزه‌ی خدمات، گردشگری یا صنعت برای خود پیدا کنید.

نقش صنایع استان خراسان رضوی در استخدام این استان

با اینکه بخش صنعت تنها حدود یک سوم نیروی کار استان را به خودش اختصاص داده است، اما به دلیل اهمیت بیشتر جذب نیروی تخصصی و تحصیل‌کرده دارای اهمیت بالایی است. یکی از مهم‌ترین صنایع استان خراسان رضوی، صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی است. شرکت ایرانخودرو در این استان نیز دارای کارخانه می‌باشد و فارغ‌التحصیلان مهندسی مکانیک خودرو، مهندسی برق خودرو و دیگر متخصصان مورد نیاز را جذب می‌کند.

وجود معادن متعدد در این استان، شانس استخدام مشهد در رشته‌هایی مثل مهندسی معدن، مهندسی مواد، مهندسی عمران و دیگر رشته‌ی های مرتبط را بالا برده است. همچنین، چندین شرکت بزرگ در استان خراسان رضوی، به ساخت مصالح ساختمانی مثل سیما و دیگر مصالح، مشغول هستند.

استان خراسان رضوی و شهر مشهد میزبان تعدادی از صنایع بزرگ و کارخانجات مطرح در کشور هستند. صنعت زعفران به تنهایی سبب شده است که صنایع غذایی خراسان رضوی در میان دیگر استان‌های کشور، وضعیت بسیار خوبی داشته باشد. شرکت‌هایی مثل زعفران سحرخیز و زعفران مصطفوی مهر ایرانیان شرکت‌های بسیار بزرگی هستند که گاها به نیروهای تخصصی چه در حوزه‌ی مهندسی صنایع غذایی و مهندسی شیمی و چه در حوزه‌ی مدیریتی نیاز دارند. دیگر شرکت معتبر فعال در حوزه‌ی صنایع غذایی در شهر مشهد، شرکت نان قدس رضوی است که آگهی‌هایی برای استخدام کارشناس فروش، مهندسی صنایع غذایی و دیگر جایگاه‌های شغلی منتشر می‌کند.

شرکت چرم مشهد نیز که در حوزه‌ی مد و کالاهای لوکس فعالیت دارد، آگهی‌های زیادی برای استخدام فروشنده، صندوقدار و منتشر می‌کند. از بزرگترین کارخانه‌جات در استان خراسان رضوی می‌توان به کارخانه‌ی عظیم فرش زمرد مشهد اشاره کرد. این شرکت، نیروهای زیادی برای جایگاه‌های شغلی تخصصی و غیرتخصصی، از کارشناس فروش و حسابدار گرفته تا مهندس مکانیک و مهندس برق صنعتی، استخدام می‌کند.

حضور شرکت مشهد فورجینگ نیز که در کار قطعات خودرو است، فرصت‌های شغلی زیادی برای رشته‌هایی مثل مهندسی مکانیک خودرو، مهندسی مواد و متالوژی و در شهر مشهد ایجاد کرده است.

از دیگر شرکت‌های معتبر در شهر مشهد که می‌توانید برای استخدام شدن در آن‌ تلاش کنید، می‌توان به شرکت حمل و نقل و هواپیمایی سپیدبال امید اشاره کرد که به سرعت در حال پیشرفت و نیازمند نیروی انسانی است.

معیشت و زندگی در مشهد

اگر جویای کار و ساکن یکی از شهرهای شرقی کشور باشید، احتمالا به گزینه‌ی مهاجرت به این شهر به منظور یافتن کار فکر کرده‌اید. همچنین، تعداد زیادی مهندس معدن و کسانی که علاقه‌مند به کار در حوزه‌ی زعفران هستند، مثل مهندسین صنایع غذایی و مهندسین کشاورزی، به شهر مشهد مهاجرت می‌کنند. پیش از اینکه برای مهاجرت به مشهد تصمیم‌گیری کنید، ضرورت دارد که با شرایط زندگی در این شهر آشنا شوید.

پیش از هر چیزی باید بدانید که شهر مشهد در کنار شهرهایی مثل تهران، اصفهان، تبریز و کرج، از گران‌ترین شهرهای کشور است. همچنین، قیمت خرید یا اجاره‌ی مسکن در مشهد نیز بسیار بالا است. زندگی کردن با حقوق وزارت کاری در شهر مشهد، به ویژه اگر متاهل باشید، کار بسیار دشواری است. در کنار صنعت زعفران، به دلیل رونق صنعت گردشگری و توریسم در این شهر و حضور سازمان‌های قدرتمند و ثروتمند در این شهر، گردش پول در شهر مشهد بسیار بالا است و بنابراین، برای یک زندگی ساده در مشهد باید حقوقی حداقل دو برابر حقوق وزارت کاری داشته باشید.

شهر مشهد دومین کلانشهر مذهبی جهان است و بنابراین زندگی در این شهر با سخت‌گیری‌های خاص خودش همراه است. بنابراین، اگر مذهبی نیستید، زندگی در این شهر را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. آب و هوای مشهد نیز خشک، در تابستان‌ها گرم و در زمستان‌ها سرد است. بنابراین، اگر پوستی حساس به خشکی دارید، شهر مشهد جای مناسبی برای شما نیست.

سیستم حمل و نقل عمومی در شهر مشهد بسیار عالی است. این شهر دارای مترو و خطوط اتوبوسرانی بسیار خوب است و به راحتی می‌توانید با سرعت بالا در شهر مشهد رفت و آمد کنید. همچنین، شهر مشهد دارای یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن کشور است و به راحتی می‌توانید با قطار از مشهد به دورترین نقاط کشور، مثل تبریز و اهواز مسافرت کنید. همچنین این شهر دارای فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد است که یکی از پر رفت‌وآمدترین فرودگاه‌های کشور می‌باشد. بنابراین، از هر نقطه‌ی ایران که بخواهید به مشهد مهاجرت کنید، هیچ نگرانی بابت رفت‌وآمد به شهر مادری خود ندارید.

جمع‌بندی

شهر مشهد با بیش از سه میلیون نفر جمعیت، دومین کلانشهر ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. حدود نیمی از جمعیت این استان از نظر دارای مشارکت اقتصادی هستند و از نرخ بیکاری این استان حدود ۱۲ درصد است. عمده‌ی نیروی کار شهر مشهد در بخش خدمات و گردشگری فعالیت دارند و افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم، بیشترین شانس را برای استخدام شدن در مشهد دارند. موج جمعیتی استان خراسان رضوی از محدوده‌ی سنی استخدام رد شده و به نظر می‌رسد که تعداد متقاضیان کار در این شهر تا ۵ الی ۱۰ سال آینده، رو به کاهش باشد. با این حال، شرایط کرونایی ممکن است بسیاری از فرصت‌های شغلی در این شهر را که اقتصاد آن وابسته به گردشگری است، از بین ببرند.

با توجه به وجود شرکت‌های فعال در حوزه‌ی خدمات و گردشگری در شهر مشهد، شانس استخدام خانم در مشهد بسیار بالا است. البته به دلیل بافت مذهبی و سنتی جامعه‌ی مشهد، اکثر بانوان مشهدی، خانه‌دار هستند و نرخ مشارکت اقتصادی زنان در استان خراسان رضوی، زیر ۲۰ درصد است.

استان خراسان رضوی و شهر مشهد، از نظر صنعتی نیز وضعیت نسبتا خوبی دارد. وجود معادن متعدد، صنعت خودروسازی، صنعت زعفران و صنایع فرش، چرم و نساجی از جمله صنایع مهم این استان هستند. این استان، میزبان شرکت‌های معتبری مثل صنایع زعفران مصطفوی مهر ایرانیان، نان رضوی، ایرانخودرو مشهد، چرم مشهد، فورجینگ و است.

شهر مشهد دومین کلانشهر مذهبی جهان است که آب و هوایی سرد و خشک دارد اما تابستان‌های آن داغ و سوزان است. این شهر یک شهر مدرن با امکانات تفریحی و پاساژهای لوکس و حمل و نقل شهری و بین شهری بسیار عالی می‌باشد. البته مشهد یکی از گرانترین شهرهای ایران است و با حقوق وزارت کاری نمی‌توان در این شهر به راحتی زندگی کرد. به همین دلیل اگر به دنبال فرصت استخدام مشهد هستید، حتما به سراغ مشاغلی با درآمد حداقل دو برابر حقوق وزارت کار بروید.

راهنمای جامع پیدا کردن علاقه‌مندی شغلی و کار مناسب

تاریخ ارسال : 1400/06/02

خیلی از ما در دروان کودکی تصوری واقع‌بینانه از کار یابی نداریم؛ شاید به این خاطر که در دوران کودکی دغدغه‌ی مالی نداریم و به شغل به چشم یک سرگرمی نگاه می‌کنیم. وقتی بزرگ‌تر می‌شویم و مجبوریم روی پای خود بایستیم، دیدگاه ما نسبت به کار و استخدام، تا حد زیادی تغییر می‌کند.

خیلی از ما در دروان کودکی تصوری واقع‌بینانه از کار یابی نداریم؛ شاید به این خاطر که در دوران کودکی دغدغه‌ی مالی نداریم و به شغل به چشم یک سرگرمی نگاه می‌کنیم. وقتی بزرگ‌تر می‌شویم و مجبوریم روی پای خود بایستیم، دیدگاه ما نسبت به کار و استخدام، تا حد زیادی تغییر می‌کند و مجبور می‌شویم که موضوعاتی مثل درآمد را در اولویت شغلی خود قرار دهیم. با این حال، شخصیت و علاقه‌مندی‌های انسان در کودکی شکل می‌گیرد و درآمد و بازارکار نقشی در ایجاد علاقه به یک شغل در کودک ندارند. کار کردن و کسب درآمد یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی اجتماعی انسان‌هاست و از گذشته تاکنون همیشه موضوعی مهم و جذاب بوده است

بعضی از مردم آنقدر خوش‌شانس هستند که حرفه‌ی مورد علاقه‌ی آن‌ها، وضعیت بازارکار و درآمدی خوبی دارد و با کمی خوش‌شانسی (تا جایی که به تصمیمات خودشان مربوط نمی‌شود) و تصمیم‌گیری‌های صحیح در مقاطع حساس زندگی می‌توانند یک عمر از انجام شغلی که از آن لذت می‌برند، درآمد داشته باشند و به معنای واقعی کلمه، خوشبخت شوند.

اگرچه اصلی‌ترین و شاید مهم‌ترین دلیل ما از استخدام شدن و کار کردن، کسب درآمد و گذران زندگی است، ولی کار از جنبه‌های اجتماعی و روانی هم مزایای فراوانی برای ما دارد. کار کردن به آدم‌ها هدف و احساس مفید بودن می‌دهد و به تقویت روابط اجتماعی و افزایش اعتمادبه‌نفس و جسارت ما کمک می‌کند.

با این حال، همه‌ی ما آنقدر خوش‌شانس نیستیم و هر چه بزرگ‌تر می‌شویم، علایق ما از مسیر زندگی ما جدا می‌شوند. مقاطعی مثل انتخاب رشته‌ی تحصیلی در دبیرستان، انتخاب رشته‌ی تحصیلی پیش از ورود به دانشگاه، انتخاب گرایش تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و انتخاب تخصص، چندراهی‌های بسیار مهمی هستند که اگر در آن‌ها انتخاب‌های درستی نداشته باشیم، مسیر علاقه‌مندی و مسیر درآمد ما از هم دیگر، دورتر و دورتر می‌شوند.

در این مقاله می‌خواهیم به شما در پیدا کردن علاقه‌مندی شغلی و کاری که واقعا برای شما مناسب است، کمک کنیم. با ما همراه باشید.

دلیل کار کردن انسان‌ها چیست؟

دو دسته انگیزه‌ی اصلی برای کارکردن وجود دارد: انگیزه‌های بیرونی و انگیزه‌های درونی. انگیزه‌ی بیرونی به معنی انگیزه داشتن برای انجام کاری به منظور دریافت پاداش است. این پاداش می‌تواند هر چیزی مثل درآمد، وجهه‌ی اجتماعی، بیمه و باشد.  انگیزه‌ی درونی به معنی انگیزه داشتن برای انجام کاری بودن انتظار دریافت هیچ گونه پاداش خارجی است. وقتی کاری را صرفا به دلیل لذت‌بخش بودن یا جالب بودن آن انجام می‌دهید، برای انجام آن انگیزه‌ای درونی دارید.

شما باید در انتخاب حرفه آینده خود، هم به انگیزه‌های درونی و هم به انگیزه‌های بیرونی توجه داشته باشید. اگر فقط بر اساس انگیزه‌های بیرونی شغل خود را انتخاب کنید، خیلی زود از آن خسته می‌شوید، نمی‌توانید بازدهی بالایی داشته باشید و هرگز در آن شغل، پیشرفت نخواهید کرد اما انتخاب شغل بر اساس انگیزه‌های درونی صرف نیز همیشه کار درستی نیست. گاهی اوقات کاری که به آن علاقه داریم بازار کار یا درآمد خوبی ندارد و نمی‌توان بدون درآمد، زندگی کرد.

چگونه می‌توانم بفهمم که چه کاری برای من مناسب است؟

پیش از اینکه هر تصمیم مهمی بگیرید، خیلی اهمیت دارد که برای شرکت در یک آزمون خودشناسی وقت بگذارید. انتخاب شغل آینده نیز یک تصمیم مهم محسوب می‌شود و از این قاعده مستثنی نیست. آزمون‌های خودشناسی به شما نشان می‌دهند که شما دوست دارید محیط کار شما چگونه باشد، از چه نوع شغلی لذت می‌برید، دوست دارید با چه کسانی همکار باشید و

گام بعدی در شناسایی شغل مناسب، تعیین نیازمندی‌های شما است. شما باید بدانید هدف شما از کار کردن چیست؟ آیا نیاز مالی دارید یا صرفا می‌خواهید وقت خود را به بطالت نگذارنید؟

با گذراندن مراحل فوق، شناخت بهتری نسبت به خود و نیازهایتان خواهید داشت و می‌توانید فهرستی از مشاغلی که برای شما مناسب به نظر می‌رسند، تهیه کنید. اگر شغلی وجود دارد که برایتان جالب به نظر می‌رسد ولی اطلاعات زیادی از آن ندارید، آن را یادداشت کرده و بعد در رابطه با آن کار و شغل، تحقیق کنید.

حالا که فهرستی از مشاغل در دست دارید، باید در رابطه با هر شغل به طور مجزا تحقیق کنید و فهرست خود را با خط زدن خیلی از مشاغل، کوچک و کوچکتر کنید تا به دو الی سه شغل برسید.

وقتی که از فهرست خود یک شغل را به عنوان حرفه‌ی آینده‌تان انتخاب کردید، باید بررسی کنید که آیا برای استخدام شدن در آن عنوان شغلی و انجام آن کار، نیازمند آموزش دیدن هستید یا خیر؟ در صورتی که هنوز در مرحله‌ی انتخاب رشته‌ی تحصیلی هستید، باید رشته‌ای انتخاب کنید که با نیازمندی‌های حرفه‌ی مورد نظر شما انطباق داشته باشد. در صورتی که تحصیلات شما به پایان رسیده ولی هنوز نیازمند آموزش هستید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی شرکت کنید.

چگونه می‌توانم کار مناسب خودم را پیدا کنم و استخدام شوم؟

کاریابی به کلیه فرآیند و مراحلی گفته می‌شود که کارجو باید برای پیدا کردن فرصت شغلی مناسب و استخدام شدن طی کند. به‌این‌ترتیب، فرآیندی که سازمان‌ها و کارفرمایان برای پیدا کردن و جذب نیروی متخصص پشت سر می‌گذارند نیز کارمندیابی نامیده می‌شود. مؤسسات و سایت های کاریابی تمامی این خدمات را هم به کارجویان و هم به کارفرمایان ارائه می‌کنند و در حقیقت، پل ارتباطی بین جمعیت نیروی کار و سازمان‌های نیازمند نیرو هستند.

در ابتدا شما باید یک روزمه‌ی حرفه‌ای برای خود بسازید. در مرحله‌ی بعدی باید برای فرصت‌های شغلی مناسب خود رزومه بفرستید. ساده‌ترین راه برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی برای ا رسال رزومه به آن‌ها، استفاده از پلتفرم کاریابی جاب ویژن است. تمامی خدمات استخدامی این سایت برای کارجویان شامل ساخت رزومه‌ی دو زبانه و ارسال آن برای فرصت‌های شغلی، کاملا رایگان است. این وب‌سایت با فرآهم آوردن یک سیستم جستجوی بسیار پیشرفته، به شما این امکان را می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن، مناسب‌ترین فرصت‌های شغلی برای خود را پیدا کنید.

 

مرجع اخبار استخدام و کار

تاریخ ارسال : 1400/05/17

مطلع شدن از اخبار استخدامی برای کارجویان اهمیت بالایی دارد؛ چرا که هرچه زودتر از یک فرصت و موقعیت شغلی مناسب باخبر شوید شانس بالاتری برای به دست آوردن آن موقعیت خواهید داشت.

مطلع شدن از اخبار استخدامی برای کارجویان اهمیت بالایی دارد؛ چرا که هرچه زودتر از یک فرصت و موقعیت شغلی مناسب باخبر شوید شانس بالاتری برای به دست آوردن آن موقعیت خواهید داشت. سایت استخدام جاب ویژن به عنوان مرجع آگهی‌های شغلی همیشه جدیدترین موقعیت‌های شغلی مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر را منتشر می‌کند و شمار زیادی از کارجویان با مراجعه به جاب ویژن توانسته‌اند شغل خوبی برای خود پیدا کنند و استخدام شوند.

بااین‌حال، برخی موقعیت‌های شغلی که تقاضای زیادی برای آن‌ها هم وجود دارد مانند استخدام بانک‌های دولتی و خصوصی و استخدام سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و هیچ‌وقت در سایت‌های کاریابی منتشر نمی‌شوند و به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف ممکن است بسیاری از کارجویان از آن‌ها مطلع نشوند. به دلیل وجود این شکاف اطلاع‌رسانی در این مقاله تصمیم گرفتیم در مورد این موقعیت‌های شغلی صحبت کنیم و از این به بعد اخبار استخدامی مربوط به این سازمان‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. هدف ما از انتشار این موقعیت‌ها این است که بتوانید در زودترین زمان ممکن از این فرصت‌ها مطلع شوید و بتوانید درخواست خود را در زمان مناسب برای آن‌ها ارسال کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

سازمان‌هایی که آگهی استخدام خود را در سایت‌های کاریابی منتشر نمی‌کنند

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و معتبر برای استخدام بهترین کارجویان از پلتفرم‌ها و سایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن استفاده می‌کنند و آگهی‌های استخدام خود را در این سایت‌ها منتشر می‌کنند. اما برخی سازمان‌ها به دلیل سیاست‌های جذب و استخدام و قوانین سازمانی خاص خود از طرق دیگر اقدام به جذب نیروی انسانی می‌کنند و آگهی آن را از طریق وب‌سایت رسمی یا روزنامه‌های کثیرالانتشار به اطلاع عموم می‌رسانند.

برخی از این سازمان‌ها مثل بانک‌ها و ادارات و سازمان‌های دولتی و همین‌طور استخدام آموزش‌وپرورش بر طبق قوانین منابع انسانی برای جذب نیروی انسانی ملزم به برگزاری آزمون استخدامی جامع هستند و داوطلبان می‌بایست ابتدا برای آزمون ثبت‌نام کنند و بعد از شرکت و پذیرش در آزمون استخدامی عمومی و اختصاصی در گزینش و مصاحبه شرکت کنند و درنهایت، بعد از موفقیت در تمامی این مراحل می‌توانند استخدام شوند.

برخی از سازمان‌هایی که نیروی انسانی موردنیاز خود را از روش‌هایی غیر از انتشار آگهی در سایت‌های کاریابی تأمین می‌کنند عبارت‌اند از:

  • بانک‌های دولتی و خصوصی
  • سازمان و ادارات دولتی، وزارتخانه‌ها و به طور کلی دستگاه‌های اجرایی کشور
  • مدارس و وزارت آموزش‌وپرورش
  • دانشگاه و مؤسسات آموزشی و پرورشی وابسته به وزارت علوم

آزمون‌های استخدامی بانک‌های خصوصی و دستگاه‌های اجرایی کشور معمولاً زمان دقیقی ندارد و هر زمان که نیاز به تأمین نیروی انسانی باشد این آزمون‌ها برگزار می‌شود. بنابراین مشکل اصلی در این مورد این است که بسیاری از داوطلبان از برگزاری این آزمون‌ها مطلع نمی‌شوند یا خیلی دیر و زمانی که محدودیت زمانی ثبت نام تمام شده از آن باخبر می‌شوند.

راه جذب و استخدام سازمان‌های دولتی و دستگاه اجرایی کشور

فرآیند استخدام و جذب نیرو در ادارات دولتی کشور بر طبق شرایط و ضوابط قانون مدیریت خدمات کشوری انجام می‌شود. این قانون در جلسه مورخ ۸ مهرماه ۱۳۸۶ کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه مدیریت خدمات کشوری و طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی تصویب شد و مشتمل بر ۱۲۸ ماده و ۱۰۶ تبصره است. از آن تاریخ این قانون به تمام دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد و مبنای استخدام و جذب منابع انسانی قرارگرفته است. بر اساس این قانون هر سازمان یا ارگانی که با داشتن استقلال حقوقی، بخشی از وظایف مربوط به یکی از قوای سه‌گانه و سایر مراجع قانونی را انجام بدهد به عنوان موسسه دولتی شناخته می‌شود. همچنین کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی مانند شرکت نفت، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و دستگاه اجرایی نامیده می‌شوند.

فرآیند استخدام این سازمان‌ها از طریق برگزاری آزمون جامع دستگاه اجرایی است که به صورت یکپارچه و سراسری برگزار می‌شود. داوطلبان واجد شرایط بعد از ثبت‌نام در آزمون کتبی شرکت می‌کنند و بعد از قبولی وارد مراحل بعدی، یعنی مصاحبه و گزینش می‌شوند.

آزمون کتبی نیز به‌صورت دو دفترچه عمومی و اختصاصی برگزار می‌شود؛ دفترچه عمومی شامل اطلاعات عمومی و دروس پایه مثل ICDL، ریاضی و آمار مقدماتی، زبان و ادبیات فارسی، زبان عمومی و معارف اسلامی است و دفترچه اختصاصی نیز با توجه به نوع و عنوان شغلی متفاوت خواهد بود.

شرایط عمومی شرکت در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی

بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری داوطلبان و متقاضیان استخدام در این سازمان‌ها لازم است واجد شرایط زیر باشند:

  • تابعیت ایرانی داشته باشند
  • حداقل سن ۲۰ سال و حداکثر ۴۰ سال برای استخدام رسمی
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای آقایان
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و نداشتن سوءپیشینه
  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان پذیرفته‌شده در قانون
  • التزام به ‌نظام جمهوری اسلامی

اطلاعیه‌های قوانین کار و حقوق و دستمزد

کارجویان و شاغلین علاوه بر اخبار استخدامی، نیاز دارند از اطلاعیه‌ها و اخبار حقوق و دستمزد و قوانین مربوط به کار نیز مطلع شوند. به همین دلیل جاب ویژن این قبیل اخبار و اطلاعیه‌ها را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از مهم‌ترین اخبار مربوط به قانون کار عبارت‌اند از:

اخبار مربوط به افزایش حقوق و دستمزد سالانه

حتماً نام حقوق پایه وزارت کار را بارها شنیده‌اید. این مبلغ هرساله توسط جلسه شورای عالی کار برای سال جدید تعیین می‌شود و این حقوق به عنوان حقوق پایه یا کمترین میزان قابل پرداخت به کارگران در نظر گرفته می‌شود. سایر سطوح مزدی مربوط به عناوین شغلی مختلف نیز متناسب با همین حقوق پایه محاسبه می‌شود. بنابراین اطلاع از حقوق وزارت کار برای کارجویان و همین‌طور افرادی که مشغول به کار هستند اهمیت بالایی دارد؛ چراکه مبنای چانه‌زنی و مذاکرات بر سر حقوق در سال جدید هستند.

جاب ویژن همواره جدیدترین اخبار مربوط به حقوق و دستمزد را در سایت خود منتشر و به اطلاع عموم می‌رساند. بر طبق آخرین اخبار، مبلغ افزایش حقوق وزارت کار سال ۱۴۰۰ حدود ۴ میلیون تومان اعلام شد که با افزایش ۳۹ درصدی نسبت به سال ۹۹ همراه بوده است.

تغیبرات و قوانین مربوط به بیمه بیکاری و مبلغ آن

بیکاری کابوس بسیاری از شاغلین است و به معنای از دست دادن منبع درآمد و مواجه شدن با مشکلات اقتصادی و معیشتی و شرایط بسیار سخت و ناگوار است. قانون کار برای حمایت از کارگران و شاغلین مبحثی به نام بیمه بیکاری را ایجاد کرده که در صورت بیکار شدن کارگر بدون تمایل و اراده شخصی، ماهیانه کمک‌هزینه‌ای به عنوان بیمه بیکاری به وی پرداخت خواهد شد.

این مستمری برای کارگران بیمه‌شده است و مبلغ و مدت زمان پرداخت آن با توجه به سابقه کاری، سابقه پرداخت بیمه، مجرد یا متأهل بودن و تعیین می‌شود. اما به صورت کلی میتوان این‌طور گفت که بیمه بیکاری برابر با ۵۵% میانگین حقوق فرد در سه ماه اخیر خواهد بود.

شرایط دریافت بیمه بیکاری عبارت‌اند از:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • از دست دادن شغل به صورت غیرارادی
  • حداقل یک سال سابقه بیمه

افرادی که شغل خود را از دست می‌دهند باید ظرف حداکثر یک ماه از زمان بیکاری، نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه جامع روابط کار اقدام کنند و در صورت واجد شرایط بودن این کمک‌هزینه را تا زمان اشتغال و استخدام مجدد دریافت خواهند کرد.

جمع بندی

جاب ویژن به عنوان مرجع کاریابی و اطلاع‌رسانی مشاغل همواره با انتشار جدیدترین آگهی‌های استخدامی مربوط به سازمان‌های بزرگ و معتبر سعی کرده کارجویان را در پیدا کردن شغل مناسب یاری رساند. بااین‌حال، برخی از سازمان‌های دولتی و غیردولتی موقعیت‌های شغلی موردنیازشان را در پلتفرم‌های کاریابی آنلاین منتشر نمی‌کنند و معمولاً از روش‌های دیگر مثل آزمون استخدامی جامع و یکپارچه اقدام به تأمین نیروی انسانی موردنیاز خود می‌کنند.

جاب ویژن برای پوشش جامع و اطلاع‌رسانی این قبیل فرصت‌های استخدامی، اخبار استخدامی و اطلاعات مربوط به تاریخ و زمان برگزاری آزمون‌های استخدامی مربوط به سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف را نیز در سایت خود منتشر می‌کند. داوطلبینی که شرایط لازم را داشته باشند باید برای ثبت نام به سایت‌ها و مراکز مشخص‌شده مراجعه و نسبت به ثبت نام و ثبت درخواست اقدام کنند.

لازم به ذکر است بسیاری از آزمون‌های استخدامی مثل آزمون استخدام آموزش‌وپرورش، آزمون استخدام دستگاه‌های اجرایی و استخدام پیمانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی همگی توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود و دفترچه‌های راهنما و ثبت نام در آزمون در وب‌سایت این سازمان قرار خواهد گرفت.


صفحه 3 از 3