راهنمای جامع پیدا کردن علاقه‌مندی شغلی و کار مناسب

تاریخ ارسال : 1400/06/02

خیلی از ما در دروان کودکی تصوری واقع‌بینانه از کار یابی نداریم؛ شاید به این خاطر که در دوران کودکی دغدغه‌ی مالی نداریم و به شغل به چشم یک سرگرمی نگاه می‌کنیم. وقتی بزرگ‌تر می‌شویم و مجبوریم روی پای خود بایستیم، دیدگاه ما نسبت به کار و استخدام، تا حد زیادی تغییر می‌کند.

خیلی از ما در دروان کودکی تصوری واقع‌بینانه از کار یابی نداریم؛ شاید به این خاطر که در دوران کودکی دغدغه‌ی مالی نداریم و به شغل به چشم یک سرگرمی نگاه می‌کنیم. وقتی بزرگ‌تر می‌شویم و مجبوریم روی پای خود بایستیم، دیدگاه ما نسبت به کار و استخدام، تا حد زیادی تغییر می‌کند و مجبور می‌شویم که موضوعاتی مثل درآمد را در اولویت شغلی خود قرار دهیم. با این حال، شخصیت و علاقه‌مندی‌های انسان در کودکی شکل می‌گیرد و درآمد و بازارکار نقشی در ایجاد علاقه به یک شغل در کودک ندارند. کار کردن و کسب درآمد یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی اجتماعی انسان‌هاست و از گذشته تاکنون همیشه موضوعی مهم و جذاب بوده است

بعضی از مردم آنقدر خوش‌شانس هستند که حرفه‌ی مورد علاقه‌ی آن‌ها، وضعیت بازارکار و درآمدی خوبی دارد و با کمی خوش‌شانسی (تا جایی که به تصمیمات خودشان مربوط نمی‌شود) و تصمیم‌گیری‌های صحیح در مقاطع حساس زندگی می‌توانند یک عمر از انجام شغلی که از آن لذت می‌برند، درآمد داشته باشند و به معنای واقعی کلمه، خوشبخت شوند.

اگرچه اصلی‌ترین و شاید مهم‌ترین دلیل ما از استخدام شدن و کار کردن، کسب درآمد و گذران زندگی است، ولی کار از جنبه‌های اجتماعی و روانی هم مزایای فراوانی برای ما دارد. کار کردن به آدم‌ها هدف و احساس مفید بودن می‌دهد و به تقویت روابط اجتماعی و افزایش اعتمادبه‌نفس و جسارت ما کمک می‌کند.

با این حال، همه‌ی ما آنقدر خوش‌شانس نیستیم و هر چه بزرگ‌تر می‌شویم، علایق ما از مسیر زندگی ما جدا می‌شوند. مقاطعی مثل انتخاب رشته‌ی تحصیلی در دبیرستان، انتخاب رشته‌ی تحصیلی پیش از ورود به دانشگاه، انتخاب گرایش تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و انتخاب تخصص، چندراهی‌های بسیار مهمی هستند که اگر در آن‌ها انتخاب‌های درستی نداشته باشیم، مسیر علاقه‌مندی و مسیر درآمد ما از هم دیگر، دورتر و دورتر می‌شوند.

در این مقاله می‌خواهیم به شما در پیدا کردن علاقه‌مندی شغلی و کاری که واقعا برای شما مناسب است، کمک کنیم. با ما همراه باشید.

دلیل کار کردن انسان‌ها چیست؟

دو دسته انگیزه‌ی اصلی برای کارکردن وجود دارد: انگیزه‌های بیرونی و انگیزه‌های درونی. انگیزه‌ی بیرونی به معنی انگیزه داشتن برای انجام کاری به منظور دریافت پاداش است. این پاداش می‌تواند هر چیزی مثل درآمد، وجهه‌ی اجتماعی، بیمه و باشد.  انگیزه‌ی درونی به معنی انگیزه داشتن برای انجام کاری بودن انتظار دریافت هیچ گونه پاداش خارجی است. وقتی کاری را صرفا به دلیل لذت‌بخش بودن یا جالب بودن آن انجام می‌دهید، برای انجام آن انگیزه‌ای درونی دارید.

شما باید در انتخاب حرفه آینده خود، هم به انگیزه‌های درونی و هم به انگیزه‌های بیرونی توجه داشته باشید. اگر فقط بر اساس انگیزه‌های بیرونی شغل خود را انتخاب کنید، خیلی زود از آن خسته می‌شوید، نمی‌توانید بازدهی بالایی داشته باشید و هرگز در آن شغل، پیشرفت نخواهید کرد اما انتخاب شغل بر اساس انگیزه‌های درونی صرف نیز همیشه کار درستی نیست. گاهی اوقات کاری که به آن علاقه داریم بازار کار یا درآمد خوبی ندارد و نمی‌توان بدون درآمد، زندگی کرد.

چگونه می‌توانم بفهمم که چه کاری برای من مناسب است؟

پیش از اینکه هر تصمیم مهمی بگیرید، خیلی اهمیت دارد که برای شرکت در یک آزمون خودشناسی وقت بگذارید. انتخاب شغل آینده نیز یک تصمیم مهم محسوب می‌شود و از این قاعده مستثنی نیست. آزمون‌های خودشناسی به شما نشان می‌دهند که شما دوست دارید محیط کار شما چگونه باشد، از چه نوع شغلی لذت می‌برید، دوست دارید با چه کسانی همکار باشید و

گام بعدی در شناسایی شغل مناسب، تعیین نیازمندی‌های شما است. شما باید بدانید هدف شما از کار کردن چیست؟ آیا نیاز مالی دارید یا صرفا می‌خواهید وقت خود را به بطالت نگذارنید؟

با گذراندن مراحل فوق، شناخت بهتری نسبت به خود و نیازهایتان خواهید داشت و می‌توانید فهرستی از مشاغلی که برای شما مناسب به نظر می‌رسند، تهیه کنید. اگر شغلی وجود دارد که برایتان جالب به نظر می‌رسد ولی اطلاعات زیادی از آن ندارید، آن را یادداشت کرده و بعد در رابطه با آن کار و شغل، تحقیق کنید.

حالا که فهرستی از مشاغل در دست دارید، باید در رابطه با هر شغل به طور مجزا تحقیق کنید و فهرست خود را با خط زدن خیلی از مشاغل، کوچک و کوچکتر کنید تا به دو الی سه شغل برسید.

وقتی که از فهرست خود یک شغل را به عنوان حرفه‌ی آینده‌تان انتخاب کردید، باید بررسی کنید که آیا برای استخدام شدن در آن عنوان شغلی و انجام آن کار، نیازمند آموزش دیدن هستید یا خیر؟ در صورتی که هنوز در مرحله‌ی انتخاب رشته‌ی تحصیلی هستید، باید رشته‌ای انتخاب کنید که با نیازمندی‌های حرفه‌ی مورد نظر شما انطباق داشته باشد. در صورتی که تحصیلات شما به پایان رسیده ولی هنوز نیازمند آموزش هستید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی شرکت کنید.

چگونه می‌توانم کار مناسب خودم را پیدا کنم و استخدام شوم؟

کاریابی به کلیه فرآیند و مراحلی گفته می‌شود که کارجو باید برای پیدا کردن فرصت شغلی مناسب و استخدام شدن طی کند. به‌این‌ترتیب، فرآیندی که سازمان‌ها و کارفرمایان برای پیدا کردن و جذب نیروی متخصص پشت سر می‌گذارند نیز کارمندیابی نامیده می‌شود. مؤسسات و سایت های کاریابی تمامی این خدمات را هم به کارجویان و هم به کارفرمایان ارائه می‌کنند و در حقیقت، پل ارتباطی بین جمعیت نیروی کار و سازمان‌های نیازمند نیرو هستند.

در ابتدا شما باید یک روزمه‌ی حرفه‌ای برای خود بسازید. در مرحله‌ی بعدی باید برای فرصت‌های شغلی مناسب خود رزومه بفرستید. ساده‌ترین راه برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی برای ا رسال رزومه به آن‌ها، استفاده از پلتفرم کاریابی جاب ویژن است. تمامی خدمات استخدامی این سایت برای کارجویان شامل ساخت رزومه‌ی دو زبانه و ارسال آن برای فرصت‌های شغلی، کاملا رایگان است. این وب‌سایت با فرآهم آوردن یک سیستم جستجوی بسیار پیشرفته، به شما این امکان را می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن، مناسب‌ترین فرصت‌های شغلی برای خود را پیدا کنید.