هر آنچه کارجویان قزوینی باید در رابطه با وضعیت استخدام و پیدا کردن کار در قزوین بدانند

تاریخ ارسال : 1400/06/13

استان قزوین به مرکزیت شهر قزوین دارای بیش از ۱ میلیون ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در مرکز ایران واقع شده است. بخش زیادی از فرصت‌های استخدام قزوین مربوط به بخش خصوصی هستند و آمار اشتغال دولتی در این استان، کمتر از میانگین کشوری است.

استان قزوین به مرکزیت شهر قزوین دارای بیش از ۱ میلیون ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در مرکز ایران واقع شده است. بخش زیادی از فرصت‌های استخدام قزوین مربوط به بخش خصوصی هستند و آمار اشتغال دولتی در این استان، کمتر از میانگین کشوری است. قزوین، با وجود مساحت کم و جمعیت پایین، بخش قابل توجهی از منابع و صنایع کشور را به خودش اختصاص داده است. آمار بیکاری این استان مهاجر پذیر مشابه میانگین کشوری است.

استان قزوین یکی از استان‌های صنعتی کشورمان است و به دلیل نزدیک بودن به تهران و پایتخت، محل استقرار کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و صنعتی مختلفی است. حضور کارخانجات و شرکت‌های مختلف در این استان باعث به وجود آمدن فرصت‌های شغلی و استخدامی متعددی شده است. شرکت‌های فیروز، تولی پرس و کاچیران از جمله کارخانجات مشهور و خوشنام ایرانی هستند که در استان قزوین قرار گرفته‌اند.

بخش اقتصادی اصلی قزوین همانند سایر استان‌های کشور، بخش خدمات است که بیش از ۴۰ درصد از ارزش افزوده‌ی این استان را به خودش اختصاص داده است. در گذشته بخش‌های صنعت و کشاورزی، سهم تقریبا یکسانی از نیروی انسانی داشتند ولی بخش صنعت توانسته است در سال‌های اخیر، در مقایسه با کشاورزی، نیروی انسانی بیشتری به خودش جذب کند و امروزه، اختلاف اشتغال صنعتی و اشتغال کشاورزی در این استان، بیش از ۱۵ درصد است.

نرخ بیکاری در این استان در مقایسه با شاخص کل کشور وضعیت مطلوبی ندارد و برابر با 9.7% بوده که اندکی از میانگین کشوری بالاتر است. همچنین میزان مشارکت اقتصادی قزوینی‌ها در سال 1399 هم 43.4 درصد برآورد شده است. امید است با سرمایه‌گذاری و ایجاد بستر مناسب برای راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف، میزان اشتغال‌زایی استان قزوین وضعیت مطلوب‌تری پیدا کند و کارجویان قزوینی بتوانند هرچه زودتر موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنند و استخدام شوند.

رابطه تحصیلات با شانس استخدام در قزوین چگونه است؟

در سال ۱۳۹۸ در شهر قزوین، تعداد فرصت‌های کار، بیش از تعداد کارجویان بوده و در حالی که حدود ۴۵۰۰ فرصت کار در قزوین ثبت شده، تعداد متقاضیان کار، حدود ۴۲۰۰ نفر بوده است که از این تعداد، ۱۱۲۵ نفر به کار گمارده شده‌اند. از تعداد کل متقاضیان کار در قزوین در سال ۱۳۹۸، تنها حدود ۱۴۰۰ نفر دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند و افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم، حدود ۷۳۰۰ نفر از کل آمار متقاضیان کار به خود اختصاص داده‌اند. البته نسبت متقاضیان کار به افراد به کار گمارده شده در گروه افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، بیش از فارغ‌التحصیلان سایر مقاطع تحصیلی بوده و این موضوع، نشان می‌دهد که مدرک تحصیلی دانشگاهی شانس پیدا کردن کار در قزوین را بالا می‌برد.

استان قزوین از نظر نرخ بیکاری چه وضعیتی دارد؟

نبود فرصت‌های شغلی کافی برای نیروی کار فعال در این استان باعث شده معضل بیکاری و نبود کار به یک دغدغه برای نیروی کار جوان این استان تبدیل شود. البته خوشبختانه با بررسی آمارها و نرخ بیکاری در طی سالیان مختلف متوجه می‌شویم این شاخص روندی کاهشی و نزولی داشته و هر سال وضعیت نرخ بیکاری قزوین در مقایسه با سال قبل کاهش قابل توجهی داشته است. لازم به ذکر است نرخ بیکاری کل کشور در سال 1399 9.6% بوده است؛ به این ترتیب، نرخ بیکاری قزوین اندکی از میانگین کشوری بالاتر است و نیاز به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر احساس می‌شود.

وضعیت کارهای خانگی و کارهای پاره وقت در قزوین

به دلیل موقعیت خاص استان قزوین، کارهای مرتبط با صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و در نتیجه فرصت‌های کار در منزل قزوین زیاد است و بسیاری از شرکت‌ها، بسته‌بندی‌های خود را به افرادی می‌سپارند که می‌خواهند در منزل کار کنند. امروزه با فراگیری اینترنت و امکان دورکاری در بسیاری از سازمان‌ها، نیازی نیست که ساکنین قزوین، برای پیدا کردن کار در قزوین، خودشان را محدود به سازمان‌های واقع در خود استان قزوین کنند.  برای آگهی‌های کار نیمه وقت در قزوین رزومه بفرستید. البته با توجه به اینکه شهر قزوین یک شهر دانشگاهی محسوب می‌شود و دانشجویان زیادی از مناطق مختلف کشور برای تحصیل به قزوین مهاجرت می‌کنند، رقابت برای تصاحب فرصت‌های کار در قزوین به صورت نیمه وقت خیلی زیاد است.

وضعیت مشارکت اقتصادی در استان قزوین

براساس آخرین آمارگیری که در تابستان 1399 انجام شده نرخ مشارکت اقتصادی 43.3 درصد بوده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته (98) که این نرخ 47.2 درصد بوده با اندکی کاهش همراه بوده است. همچنین نرخ اشتغال نیروی انسانی قزوین در تابستان 1399 برابر با 39.6 درصد بوده است که نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است؛ نرخ اشتغال قزوین در سال 98 برابر با 43.3 بوده است.

هر کدام از بخش‌های اقتصادی چه اهمیتی در آمار اشتغال قزوین دارند؟

حدود ۲۰ درصد از آمار اشتغال قزوین، مربوط به بخش کشاورزی است. شرایط آب و هوایی و تنوع اقلیمی قزوین، امکان پرورش انواع محصولات زراعی و باغی را در این استان، فرآهم آورده است. شهرستان تاکستان، قطب انگور کشور می‌باشد. بخش صنعت، حدود ۳۵ درصد از آمار اشتغال قزوین را به خودش اختصاص داده است. استان قزوین به دلیل نزدیک بودن به تهران، صنعت بسیار رو به رشد و پویایی دارد. تولید مواد شیمیایی، صنعت اصلی قزوین است و بعد از آن، صنایع غذایی در رتبه‌ی بعدی قرار دارند. همانند سایر استان‌های کشور، بخش خدمات بیشترین آمار نیروی انسانی را به خودش اختصاص داده است. حدود ۴۳ درصد از شاغلان استان در بخش خدمات و بازرگانی مشغول به کار هستند و رشد این بخش اقتصادی در مقایسه با بخش‌های کشاورزی و صنعت، کندتر بوده است.

شهرک‌های صنعتی و نقش آن‌ها در آمار استخدام قزوین

 یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین مناطق صنعتی استان قزوین، شهر صنعتی البرز است که حدود 80 سال از ساخت آن می‌گذرد و امروزه شهری مهاجرنشین محسوب می‌شود. این منطقه صنعتی در 14 کیلومتری قزوین قرار گرفته و محل استقرار بیش از 500 واحد تولیدی و خدماتی کوچک و بزرگ است و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صنعتی کل کشور به حساب می‌آید. از آنجا که کارخانجات و کسب و کارهای متعددی در این شهر صنعتی وجود دارد حجم زیادی از فرصت‌های استخدام قزوین مربوط به همین شهر است.

شهرک صنعتی کاسپین که در کیلومتر ۲۵ اتوبان قزوین-تهران و روبروی نیروگاه شهید رجایی قرار دارد، یکی از مهم‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور است. به دلیل توجه ویژه‌ به محیط زیست در شهرک صنعتی کاسپین، این شهرک صنعتی به عنوان شهرک صنعتی سبز ایران شناخته می‌شود. در حال حاضر، بیش از ۱۳۰ شرکت در این شهرک صنعتی استراتژیک و مهم، مشغول به فعالیت هستند. برای مشاهده آگهی‌های استخدام در شهرک کاسپین می‌توانید به سایت استخدام جاب ویژن مراجعه کنید.