معرفی انواع مشاغل کارگر ساده و شرایط جذب و استخدام کارگران

تاریخ ارسال : 1400/07/11

قانون کار برای پایمال نشدن حق و حقوق کارگران و حمایت از کارگران، قوانینی را در مورد طرح‌های حمایتی مثل بیمه بیکاری، حقوق و مزایا وضع کرده است.

قانون کار برای پایمال نشدن حق و حقوق کارگران و حمایت از کارگران، قوانینی را در مورد طرح‌های حمایتی مثل بیمه بیکاری، حقوق و مزایا وضع کرده است. گفتنی است که حداقل حقوق پایه وزارت کار هرسال تعیین می‌شود و کارفرماها حق ندارند با مبلغی کمتر از آن اقدام به استخدام کارگر ساده کنند.

همین‌طور مزایایی مثل بیمه تامین اجتماعی، بیمه بیکاری، اضافه کار و مستمری بازنشستگی نیز از جمله مصوباتی است که برای حمایت از کارگران ایجاد شده اند.

شغل کارگر خدماتی چه آینده‌ای دارد؟

کارگر خدماتی آبدارچی و خدماتی یکی از مشاغل سطح ابتدایی و ورودی به‌شمار می‌آید که حقوق آن نیز معمولاً حقوق پایه وزارت کار در نظر گرفته می‌شود. درصورتی‌که عملکرد موفق و خوب و مهارت‌های لازم برای این شغل را داشته باشید، احتمال پیشرفت شغلی برای شما وجود دارد.

ممکن است گاهی وظایف و مسئولیت‌های کارگران بیشتر شود و مسئولیت‌هایی مثل رسیدگی و مدیریت انبار تدارکات، پذیرایی از میهمانان و خرید لوازم و تجهیزات موردنیاز نیز بر عهده آن‌ها قرار بگیرد. در مرحله بعد، اگر مهارت مدیریتی خوبی نیز داشته باشند، ممکن است سرپرستی سایر نیروهای خدماتی را به آن‌ها نیز بسپارند و مدیریت بخش نظافت و خدمات را انجام دهند.

کارگران همچنین می‌توانند در بخش پشتیبانی و تدارکات مشغول به کار شوند و بیشتر به امور مدیریتی و نظارتی بپردازند که به‌تبع آن، از دستمزد و حقوق بالاتری نیز برخوردار شوند. البته برای استخدام در این موقعیت‌های شغلی اغلب به مدرک کارشناسی نیاز است؛ به همین دلیل بسیاری از نیروهای خدماتی باانگیزه که مشتاق پیشرفت شغلی هستند در حین خدمت، تحصیلات خود را ادامه می‌دهند و مدرک لیسانس می‌گیرند.

شرایط جذب و استخدام کارگر

هر کارفرمایی بسته به حوزه فعالیت خود ممکن است شرایط متفاوتی برای جذب نیروی کار داشته باشد؛ اما با بررسی فرصت‌های شغلی کارگر ساده در سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن می‌‌توانیم مهم‌ترین شرایط کارفرماها برای استخدام کارگر را به ترتیب زیر خلاصه کنیم:

مهارت‌های سازماندهی و اصول اخلاقی بالا

توانایی کارهای یکنواخت به مدت طولانی

حداقل 2 سال سابقه کار در زمینه مشابه

توانایی و بنیه جسمانی کافی برای انجام وظایف کاری

حداقل مدرک تحصیلی دیپلم

توانایی انجام چندکار به صورت همزمان

سلامت جسمی و ارائه گواهی سلامت طب کار

البته قابل ذکر است که این شرایط بیشتر برای استخدام کارگر به صورت قرارداد پاره‌وقت و تما‌وقت در کارگاه‌‌های ساختمانی و تولیدی و کارخانجات است. با‌این‌حال، در مورد جذب نیرو بدون قرارداد و استخدام کارگر روزمزد معمولا سختگیری کمتری گرفته می‌شود و بیشتر توان فیزیکی برای انجام کارهای سنگین کفایت می‌کند.

کارگر خدماتی چه مسئولیت‌های مهمی دارد؟

تمیز کردن درب‌های شیشه‌ای، آینه و پنجره‌ها به‌طور منظم و دوره‌ای

مدیریت لوازم و ابزارهای بهداشتی و شوینده و سفارش لوازم جدید در صورت لزوم

تمیز کردن محل کار و پاک کردن گردوغبار به کمک دستمال کشیدن، جارو، تی کشیدن، جاروبرقی و واکس زدن

شارژ و جایگزینی لوازم بهداشتی مثل دستمال توالت، دستمال‌کاغذی، مایع دستشویی و حوله‌های کاغذی

اطلاع به سرپرست یا مدیر در مورد هرگونه مشکل، نقص یا خرابی در محیط

هماهنگ کردن وظایف با سیار همکاران نظافتچی

نظافت سرویس بهداشتی، آشپزخانه و

خالی کردن سطل‌های زباله و شستشوی آن‌ها جهت حفظ نظافت و تمیزی محیط

آماده‌سازی چای و قهوه و پذیرایی از میهمانان و مشتریان

ارائه چای به کارمندان شرکت در برخی موارد

شستشوی ظرف‌ها و تمیز نگه‌داشتن آشپزخانه

یک کارگر ساختمانی باید چه مهارت‌های فردی‌ای داشته باشد؟

مشارکت در پروژه‌های ساختمانی و کمک به سرپرست و استادکار

اطلاعات کافی در مورد نحوه مخلوط کردن و ریختن مواد و مصالح ساختمانی (بتن، ماسه، دوغاب و )

آشنایی با اصول و روش‌‌های پایه مهندسی و ساخت و ساز

کمک در بتن ریزی و آجرچینی زیر نظر استادکار و بنا و دقت و یکدست انجام دادن آن

تجربه کار به عنوان کارگر ساختمان

نظافت و تمیز کردن کارگاه ساختمانی از هرگونه ضایعات، دورریز و زباله

تجربه کار با ابزارآلات و تجهیزات ساختمانی مثل دریل، مته‌ها، چکش‌های هیدرولیکی و ..

تخلیه ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و حمل آن به ماشین حمل نخاله

نصب داربست، رمپ ساختمانی و .. براساس اصول ایمنی و دستورات کارفرما

تخلیه مصالح ساختمانی و حمل آن‌ها به داخل کارگاه

رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی برای محافظت از خود و دیگران

توانایی کار گروهی و همکاری با سایر کارگران و استادکاران

تهیه و آماده کردن مصالح ساختمانی برای ساختن سازه یا پر کردن شکاف‌ها (مثلا تهیه سیمان و گچ)

کارگر خدماتی به چه تحصیلاتی نیاز دارد؟

برای استخدام نیروی نظافتچی و آبدارچی به دوره آموزشی خاصی نیاز نیست و اکثر شرکت‌ها بیشتر به میزان سابقه کار و مهارت‌های فردی توجه می‌کنند.

قابل ذکر است که تحصیلات نقش مهمی در شغل کارگر خدماتی ندارد و مدرک دیپلم برای آن کافی است. موقعیت شغلی نیروی خدماتی یکی از مشاغل ورودی و ابتدایی است و برای کارجویانی که مهارت، تخصص و تحصیلات خاصی ندارند، شغل مناسبی است. درواقع، در این شغل دارا بودن مهارت‌های فردی مثل مدیریت زمان و تعهد اخلاقی، دقت به جزئیات و سرعت بیش از تحصیلات اهمیت دارد.

بااین‌حال، دوره‌های آموزشی مختلفی مثل دوره آموزشی آبدارچی شرکت و ادارات و آموزش نیروی خدمات و پذیرایی برای آبدارچیان و نظافتچیان وجود دارد که شرکت در این دوره‌ها می‌تواند شانس استخدام شما را در سازمان‌های بزرگ، رستوران‌های زنجیره‌ای، هتل‌ها و ... افزایش بدهد. بدون شک کارجویی که مدرک آموزشی مرتبط داشته باشد، برای کارفرمایان در اولویت بالاتری برای استخدام نیروی خدماتی قرار دارد و حتی می‌تواند حقوق و درآمد بالاتری هم کسب کند.

جمع‌بندی

یکی از معایب اصلی کارگر ساختمانی این است که اکثر کارهای ساختمانی و ساخت و سازها به خاطر آب و هوا در شش ماهه اول سال انجام می‌شود و در نیمه دوم سال تقاضا برای استخدام کارگر ساده ساختمانی به شدت پایین می‌آید. به همین دلیل فرصت‌های شغلی برای کارگر فصلی همیشه وجود ندارد و فرد نمی‌تواند منبع درآمد ثابت و امنیت شغلی مطمئنی داشته باشد.

شغل کارگر نیروی خدماتی یکی از ضروری‌ترین و کاربردی‌ترین مشاغل است که هر شرکت و سازمانی برای نظافت و نظم محیط و حفظ بهداشت به استخدام نیروی خدماتی نیاز پیدا خواهد کرد. بنابراین، بازار کار متنوع و خوبی برای کارگران نظافتچی و خدماتی وجود دارد.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام کارگر و نیروی خدماتی با ما در سایت استخدام روز جاب ویژن همراه باشید.