شرایط لازم برای استخدام به عنوان مدیر منابع انسانی چیست؟

تاریخ ارسال : 1400/06/24

جذب، استخدام و نگهداشت سرمایه انسانی یکی از بخش‌های مهم در هر شرکت و کسب و کار است. تقریباً هر سازمان بزرگ و کوچکی برای اینکه بتواند منابع انسانی خود را به خوبی مدیریت کند نیازمند جذب افراد برای موقعیت شغلی مدیر منابع انسانی است.

جذب، استخدام و نگهداشت سرمایه انسانی یکی از بخش‌های مهم در هر شرکت و کسب و کار است. تقریباً هر سازمان بزرگ و کوچکی برای اینکه بتواند منابع انسانی خود را به خوبی مدیریت کند نیازمند جذب افراد برای موقعیت شغلی مدیر منابع انسانی است.

. در این مقاله در مورد مهارت‌ها و ویژگی‌های لازم برای استخدام مدیر منابع انسانی صحبت خواهیم کرد و شرح وظایف و مسئولیت‌های شغلی را توضیح می‌دهیم.

مدیریت منابع انسانی چیست؟

قبل از اینکه در رابطه با شرایط استخدام مدیر منابع انسانی صحبت کنیم، بهتر است ابتدا با مفهوم مدیریت منابع انسانی آشنا شویم. مدیریت منابع انسانی یا HRM مسئولیت افزایش کارایی کارکنان را در راستای اهداف استراتژیک سازمان به عهده دارد. افراد شاغل در این بخش، پرسنل سازمان‌ها را مدیریت کرده و بر پیروی آن‌ها از سیستم‌ها و سیاست‌های سازمان، تأکید دارند.

بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت که مدیریت منابع انسانی به معنی استخدام و انتخاب کارکنان، هدایت و تشویق آن‌ها، تلاش برای آموزش و توسعه و کمک به پرورش مهارت‌های آن‌ها است. همچنین مدیران منابع انسانی در فعالیت‌هایی مثل سنجش عملکرد کارکنان، تعیین پاداش‌ها و مزایا، حفظ روابط مناسب بین سازمان و شرکای تجاری و حفظ ایمنی، رفاه و سلامت کارکنان مطابق با سیاست‌های سازمان و دولت دخیل هستند.

 ویژگی‌های شخصیتی لازم برای استخدام مدیر منابع انسانی

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های فردی و شخصیتی که افراد برای استخدام در این بخش باید دارا باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سابقه کار ردر دپارتمان منابع انسانی یا مدیریت منابع انسانی
  • نتیجه‌گرا
  • آشنایی با نرم‌افزارهای حوزه منابع انسانی
  • آشنایی با پایگاه داده‌ها
  • مهارت‌های گوش دادن فعال و مذاکره با افراد
  • توانایی برقراری ارتباط بین فردی موثر در تمام سطوح
  • دانش عمیق درباره رویه‌های سازمان
  • تسلط بر قوانین مربوط به کار
  • مهارت‌های گفتاری و شنیداری قوی
  • روابط عمومی بالا
  • مهارت حل مسئله
  • توانایی تحلیل مسائل
  • رازداری، امانت‌داری و حفظ محرمانگی
  • توانایی اولویت‌بندی مسائل و تفویض اختیار

رشته دانشگاهی مدیر منابع انسانی چیست؟

گذشته از تحصیلات دانشگاهی، آنچه که اهمیت بیشتری برای یک مدیر منابع انسانی دارد توانایی تصمیم گیری، تفکر استراتژیک، رهبری، مهارت‌های ارتباطی، و رفتار اخلاقی و حرفه‌ای است. با اینحال علاوه بر مهارت‌های نرم گفته شده، کارفرماها هنگام استخدام مدیران این دپارتمان به تحصیلات افراد هم توجه می کنند.

مدیرانی که در بخش منابع انسانی مشغول به کار می‌شوند معمولاً دارای مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط مثل مدیریت منابع انسانی هستند. سایر رشته‌های مرتبط با این حوزه عبارتند از:

  • کارشناس منابع انسانی
  • کارشناسی مدیریت با گرایش HR
  • لیسانس مدیریت بازرگانی (BBA) با تمرکز در یکی از موارد زیر:
  • منابع انسانی
  • روانشناسی
  • علوم اجتماعی
  • علوم تربیتی
  • گرایش های مختلف مدیریت (مدیریت منابع انسانی، بازرگانی، کسب‌وکار و MBA)
  • رفتار سازمانی
  • مدیریت و رهبری
  • روابط صنعتی کار

البته شرایط استخدامی سازمان های مختلف با هم فرق دارد و ممکن است در یک سازمان تاکید بیشتری روی رشته تحصیلی مرتبط شود. همچنین ممکن است در برخی سازمان‌های بزرگ شرط استخدام مدیران منابع انسانی دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد باشد. واضح است که با کسب تجربه در کنار تحصیلات دانشگاهی بالاتر، مسیر شغلی و پیشرفت در این حوزه هموارتر خواهد بود.

کارفرماها در استخدام مدیر منابع انسانی چه می‌خواهند؟

همانطور که گفته شد، مدیر منابع انسانی برای بقا، رشد و موفقیت سازمان‌ها نقش کلیدی را بازی می‌کند. اگر واحد منابع انسانی در یک سازمان عملکرد قابل قبولی نداشته باشد، پرسنل سازمان حتی اگر بخواهند نمی‌توانند بهره‌وری خوبی داشته باشند.

بنابراین کسی که در این سمت قرار می‌گیرد باید بتواند کارکنان بخش منابع انسانی را به بهترین شکل ممکن، مدیریت نماید تا کل سازمان، به صورت یک سیستم یکپارچه و روان، کارش را انجام دهد. به همین دلیل سازمان‌ها هنگام جذب و استخدام مدیران واحد منابع انسانی وسواس زیادی به خرج می‌دهند و تلاش می‌کنند بهترین گزینه ممکن را برای این موقعیت شغلی انتخاب کنند. از جمله مهم‌ترین شاخص‌هایی که کارفرمایان در انتخاب مدیر HR به آن‌ها توجه دارند عبارتند از:

روابط بین‌فردی

مدیر منابع انسانی باید بتواند با مهارت‌های ارتباطی قوی خود، منظورش را شفاف و صریح به گوش مخاطب خود برساند. همچنین کار کردن در حوزه منابع انسانی نیازمند صحبت‌های طولانی و زیاد با دیگر اعضای منابع انسانی و با کلیه‌ی پرسنل سازمان است. به علاوه، مدیر منابع انسانی مسئولیت فرآیند جذب کارکنان بخش منابع انسانی را هم به عهده دارد. به همین دلیل این فرد باید در زمینه مهارت‌های نوشتاری و گفتاری بسیار قوی باشد.  

در زمینه روابط بین‌فردی نکته مهم دیگری نیز وجود دارد؛ مدیران منابع انسانی باید بتوانند اعتماد کارکنان را جلب نمایند تا در محیط کار احساس راحتی داشته و عملکرد بهتری داشته باشند.

نظم و مدیریت زمان

در سمت مدیریت منابع انسانی به علت طیف گسترده وظایف، لازم است برای رسیدگی به امور جاری، روندی سیستماتیک در پیش گرفته شود. همچنین از آنجا که این شغل نیازمند نامه‌نگاری‌ها و کاغذبازی‌های اداری فراوان است تنها کسی می‌توانند این کارها را با دقت و به طور منظم انجام دهد که ذاتاً دارای مهارت در سازمان‌دهی، مدیریت زمان و نظم باشد.

تصمیم‌گیری درست

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که کارفرمایان در استخدام مدیر منابع انسانی به آن اهمیت می‌دهند، مهارت در تصمیم‌گیری درست است. جایگاه شغلی مدیر منابع انسانی ایجاب می‌کند که فرد تصمیمات متعددی بگیرد؛ نمونه ساده آن تصمیم‌گیری درباره جذب افراد از میان تعداد زیادی کارجو است. در چنین مواقعی این فرد باید بتواند از میان چندین گزینه، نهایتاً تصمیم درستی گرفته و به یک گزینه برسد.

مدیریت بودجه

مدیر بخش منابع انسانی یک سازمان مسئولیت تعیین پاداش‌ها و تشویقی‌های کارمندان را بر عهده دارد. علاوه بر این مسئولیت برگزاری دوره‌های اموزشی و رویدادهای اجتماعی نیز به عهده او است. به همین دلیل باید بتواند بودجه موردنیاز برای اجرای هرکدام از این فعالیت‌ها را به خوبی مدیریت کرده و به طور متناسب برای انجام کارهای مختلف، تقسیم‌بندی کند و هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهد.

دلسوزی و همدلی با پرسنل

رسیدگی به مشکلات پرسنل در محل کار و حتی مشکلات خصوصی آن‌ها نیز به عهده مدیران بخش منابع انسانی است. افرادی که وارد این سمت می‌شوند باید درک و همدلی بالایی داشته باشند و بتوانند بدون پیش‌داوری با افراد صحبت کرده و به مشکلات آن‌ها گوش دهند.

گاهی اوقات بعضی از پرسنل نیاز دارند مشکلات و حرف دل خود را با منابع انسانی در میان بگذارند؛ مدیر بخش منابع انسانی باید به حرف‌های آن‌ها گوش کند، آن‌ها را درک نماید و با آن‌ها همدردی کند.

از اهمیت مدیریت منابع انسانی غافل نشوید

مدیریت منابع انسانی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر شرکت و سازمان است و کارفرماها باید در استخدام این افراد دقت بالایی به خرج دهند. مسئولیت‌ها و شرح وظایف مدیر منابع انسانی بسیار گسترده و متنوع است و بسته به نوع و اندازه سازمان می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد. داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با منابع انسانی می‌تواند شانس متقاضی را برای استخدام بالاتر ببرد؛ با این حال، افرادی که در رشته‌های غیرمرتبط تحصیل کرده‌اند اما مهارت‌های فردی موردنیاز این شغل را دارا هستند، می‌توانند با مراجعه به سایت‌های استخدام، از آخرین موقعیت‌های شغلی این حوزه مطلع شده و شانس خود را برای ورود به این حوزه امتحان کنند.