رشته مهندسی برق چه مزیت‌ها و معایبی دارد؟

تاریخ ارسال : 1400/06/21

امروزه، هر سازمانی که در ساخت و نگهداری زیرساخت‌ها فعالیت داشته باشد، نیازمند مهندسین برق است. این متخصصان، سیستم‌های الکتریکی و کنترل را به خوبی می‌شناسند.

امروزه، هر سازمانی که در ساخت و نگهداری زیرساخت‌ها فعالیت داشته باشد، نیازمند مهندسین برق است. این متخصصان، سیستم‌های الکتریکی و کنترل را به خوبی می‌شناسند. مشاغل مختلفی در بازار کار مهندسی برق و در نقاط مختلف کشور وجود دارد. مهندسین برق می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مشغول به کار شوند. شرکت‌های فعال در ساخت‌وساز، بیشتر از سایر سازمان‌ها به دنبال استخدام کارشناس و مهندس برق هستند.

چقدر مزایا و معایب رشته مهندسی برق را می‌شناسید؟

انتخاب هر رشته کاری و تحصیلی و فعالیت در آن، مزایا و معایبی را دارد که در برخی از شغل‌ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر است. مهندسی برق هم از این قاعده مستثنا نیست و اگر جویای کار در این حوزه هستید؛ خوب است با مزایا و معایب آن آشنا شوید.

  • شرایط کاری و اعتبار

یکی از مهم‌ترین مزایای مهندسی برق، اعتبار، وجهه اجتماعی آن و شرایطی است که کارفرما برای شما در نظر می‌گیرد. البته شاید لزوما سازمان برای استخدام مهندس برق حقوق بالاتری پرداخت نکند؛ اما در اکثر مواقع و بسته به امکانات موجود، مزایایی مانند حق ماموریت، بیمه تکمیلی، سرویس ایاب و ذهاب و … را برای این موقعیت شغلی در نظر می‌گیرند.

  • امکان دورکاری

در زمینه‌های خاصی مانند ساختمان‌سازی، مشاوره، تحقیق و توسعه و..، امکان استخدام مهندس برق پاره وقت وجود دارد. این مزیت موجب می‌شود که بتوانید زمانتان را بهتر برنامه‌ریزی کنید و حتی به‌صورت پروژه‌ای با چند کارفرمای دیگر هم قرارداد ببندید. البته این امکان برای اکثر شغل‌های دولتی و رسمی وجود ندارد.

  • استخدام مهندس برق برای امریه

همین یک مزیت برای بسیاری از آقایان کافی است تا این رشته را انتخاب کنند! همان‌طور که اشاره شد؛ سازمان‌های دولتی و مخصوصا صنایع نظامی، نیاز مبرمی به استخدام مهندس برق. شما می‌توانید به کمک این مزیت در مدت زمان طولانی با این مجموعه‌ها کار کنید. البته از آنجا که تقاضا برای امریه شدن بسیار زیاد است؛ باید روی رزومه و توانایی‌های خود کار کنید تا در بین متقاضیان دیگر انتخاب شوید.

در ادامه به چند مورد از معایب این شغل اشاره می‌کنیم.

  • خطرات و آسیب‌های کاری

مهم‌ترین عیب گزینش به‌عنوان مهندس برق، خطراتی است که شما را در محل کار تهدید می‌کنند. اگر در نیروگاه مشغول باشید؛ اجتناب از خطرات کار با فشار متوسط و قوی امکان ناپذیر است. البته لزوما تمامی مشاغل مرتبط با مهندسی برق خطرناک نیستند. مثلا شغل‌هایی در زمینه صنعت مخابرات یا سخت‌افزارها معمولا اداری هستند و خطری ندارند. اما اگر به کار در نیروگاه‌ها یا صنایع نظامی علاقه‌مندید؛ حتما این نکته را در نظر بگیرید.

  • ماموریت‌های شغلی

یکی دیگر از معایب شغل مهندسی برق، ماموریت‌های کاری است که احتمال دارد با آنها روبرو شوید. اگر تجهیزات و سیستم‌هایی که شما مسئول طراحی، تولید یا نظارت بر آنها هستید نزدیک به محل کار دائمی شما نیست یا در شهر دیگری قرار دارد؛ مجبور خواهید بود در فواصل مشخص برای سرکشی و تعمیر و نگهداری از آنها به ماموریت بروید.

پیشرفت شغلی مهندس برق چگونه است؟

اگر به دنبال جذب در سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر هستید؛ باید از دوران دانشجویی روی مهارت‌هایی مانند تسلط بر نرم‌افزارها مخصوصا متلب و C کار کنید. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند بعدها در گزینش شما تاثیرگذار باشد؛ کارآموزی‌ها و شرکت در دوره‌های عملی است.

از آنجا که معمولا استخدام مهندس برق بدون سابقه کار کمتر اتفاق می‌افتد؛ بهتر است از همان زمان تحصیل به بخش «ارتباط با صنعت» دانشگاه مراجعه کنید و دوره‌های کارآموزی بدون حقوق را بگذرانید.

اگر هم فارغ‌التحصیل شده‌اید و در جستجوی فرصتی برای استخدام مهندس برق بدون سابقه کار می‌گردید؛ بهتر است ابتدا از فرصت‌های شغلی جذب تکنسین شروع کنید. احتمالا ترجیح می‌دهید به‌عنوان مهندس برق و طراح کارتان را شروع کنید؛ اما کارفرماها به تجربه کار عملی شما اهمیت زیادی می‌دهند و تجربه کاری در موقعیت تکنسین، شانس شما را برای یافتن شغل ایده‌آلتان بسیار بالاتر خواهد برد.

بعد از اینکه سابقه کاری کسب کردید و در کار با نرم‌افزارهای مرتبط خبره شدید؛ می‌توانید در موقعیت‌های بهتری به دنبال شغل مورد نظرتان بگردید. به غیر از مشاغل دولتی که درباره آنها صحبت کردیم؛ کار در صنعت انرژی‌های نو مثل نیروگاه‌های خورشیدی یا ساخت اجزاء نیمه هادی هم به دلیل رشد سریع فناوری‌های مربوطه و نوآوری‌های ایجاد شده در آنها، از چشم‌انداز شغلی خوبی برخوردار است.

بر اساس داده‌های موجود به نظر می‌رسد مشاغل حوزه مهندسی برق، به دلیل رشد علم و اختراعات جدید در حال دگرگونی و تغییر هستند. اگر ترجیح می‌دهید به جای کار مستقیم در صنعت، به پژوهش در این زمینه بپردازید و راهکارهایی برای توسعه و بهینه‌سازی سیستم‌ها و روش‌های رایج پیدا کنید؛ می‌توانید در آزمایشگاه ها، دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها به تیم‌های تحقیقاتی بپیوندید. البته معمولا برای جذب در این موقعیت‌های شغلی باید تحصیلات تکمیلی (ارشد یا دکترا) داشته باشید.

مسیر شغلی دیگری که بعد از طی نمودن مراحل بالا برای شما باز می‌شود؛ مشاوره است. انتخاب شغل مشاوره هم درآمد خوبی دارد و هم امکان کار کردن در ساعات دلخواه را برای شما فراهم می‌کند. تقاضا برای جذب مشاور در حوزه مهندسی برق هم روز به روز بیشتر می‌شود و دست شما را برای انتخاب شرکت و سازمان مورد نظر باز می‌گذارد.

کارآفرینی هم پله آخری است که می‌توانید روی آن قرار بگیرید. البته گاهی دانشجویان و افراد تازه‌کار هم اقدام به این کار می‌کنند؛ اما تجربه نشان می‌دهد بهتر است ابتدا تجربه لازم در همه زمینه‌های کاری به دست بیاورید و سپس برای احداث کارگاه، شرکت یا کارخانه خود اقدام کنید. خوشبختانه به دلیل نیازها و کمبودهای بازار کار، موقعیت‌های فراوانی وجود دارد که می‌توانید در آن زمینه‌ها کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کنید.

نتیجه‌گیری

مهندسی برق یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی در گروه ریاضی- فیزیک است و بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور، این رشته مهندسی را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. بااین‌حال، این شغل سختی‌های زیادی دارد و بازار کار آن اگرچه خوب و قابل‌قبول است؛ اما در مقایسه با سایر رشته‌های مهندسی تفاوت محسوسی ندارد.

در این مطلب سعی کرده‌ایم در رابطه با مزایا و معایب شغل مهندسی برق و آينده کاری این رشته مهندسی صحبت کنیم. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک کند تا دید جامعی نسبت به آینده شغلی مهندسی برق پیدا کنید. اگر فارغ التحصیل این رشته هستید و هنوز شغل رؤیایی و دلخواه خود را پیدا نکرده‌اید، می‌توانید به سایت کاریابی آنلاین مراجعه کنید.