نگاهی به اشتغال و وضعیت اقتصادی شهر کرج و استان البرز

تاریخ ارسال : 1400/06/20

با وجود این فرصت‌های شغلی، به دلیل اینکه اکثر جمعیت کرج در سن استخدام هستند، آمار بیکاری در این شهر، در مقایسه با خیلی از شهرهای بزرگ ایران، نسبتا بالا است. با این حال، انتظار می‌رود که با عبور موج جمعیتی کنونی از سن استخدامی، در دهه‌‌های آینده، رقابت برای تصاحب فرصت‌های شغلی در شهر کرج و استان البرز کمتر شود.

صنایع داروسازی، صنایع غذایی و پلیمری از مهم‌ترین صنایع استان البرز هستند که فرصت‌های استخدام کرج برای رشته‌های داروسازی، زیست‌شناسی، زیست‌فناوری، شیمی و مهندسی شیمی، بسیار بالاتر برده است.

با وجود این فرصت‌های شغلی، به دلیل اینکه اکثر جمعیت کرج در سن استخدام هستند، آمار بیکاری در این شهر، در مقایسه با خیلی از شهرهای بزرگ ایران، نسبتا بالا است. با این حال، انتظار می‌رود که با عبور موج جمعیتی کنونی از سن استخدامی، در دهه‌‌های آینده، رقابت برای تصاحب فرصت‌های شغلی در شهر کرج و استان البرز کمتر شود.

مهم‌ترین کارخانه‌های کرج، کارخانه‌های داروسازی هستند که بخش زیادی از موقعیت‌های شغلیشهر کرج مربوط به آن‌ها است. در حاشیه‌ی شهر کرج، شهرک‌های صنعتی متعددی قرار دارد که میزبان صنایع مهمی مثل صنایع غذایی و صنایع شیمیایی هستند. به دلیل حساسیت بالا در کار شرکت‌های داروسازی، این شرکت‌ها حتی در استخدام کارگر نیز شرایط سخت‌گیرانه‌ای دارند.

فرصت‌های شغلی کارگر در شهر کرج

روزانه تعداد زیادی آگهی استخدام برای کارگر در کارخانه های کرج منتشر می‌شود. برای پیدا کردن این آگهی‌ها، می‌توانید به وب‌سایت کاریابی جاب ویژن سری بزنید. در صفحه‌ی اصلی سایت و در نوار جستجو، فیلتر «شهر» را روی گزینه‌ی «کرج-البرز» یا «تمامی شهرهای البرز» قرار دهید و سپس روی دکمه‌ی «جستجو در مشاغل» کلیک کند.

موقعیت‌های استخدامی ثبت‌شده در مراکز کاریابی شهر کرج

از فرصت‌های شغلی ثبت شده در این استان، بیش از ۳۲ هزارتای آن، مربوط به شهر کرج بوده و کمتر از ۱۸ هزار نفر نیز در مراکز کاریابی کرج ثبت‌نام کرده‌اند. با نگاه به این آمار به راحتی می‌توان فهمید که نبود فرصت‌های شغلی برای کارجویان در شهرستان‌های دیگر استان البرز مثل طالقان، اشتهارد، فردیس، ساوجبلاغ و نظر آباد، بسیار بیشتر از شهر کرج است.

در سال ۱۳۹۸ مجموعا حدود ۳۹ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در مراکز کاریابی استان البرز به ثبت رسیده است و بیش از ۳۰ هزار نفر نیز در مراکز کاریابی استان البرز ثبت نام کرده‌اند.

آمار استخدام کرج که در سال ۱۳۹۸ از سوی مراکز کاریابی کرج اعلام شده، ۲۷۵۵ نفر است که از این تعداد، ۱۹۵۸ نفر آقا و ۷۹۸ نفر خانم بوده‌اند.

شرکت لوازم خانگی مادیران کرج

این کارخانه در آینده‌ای نزدیک، بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید کننده‌ی لوازم خانگی در ایران خواهد شد. این شرکت که در سال ۱۳۴۳ تأسیس شده، بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی محصولات IT در ایران است. به علاوه، مادیران تولید‌کننده بهترین برند تلویزیون ایرانی، یعنی ایکس ویژن است.

شرایط استخدام در کارخانه‌ی تولید لوازم خانگی مادیران بسیار خوب است و کسانی که علاقه‌مند به کار کردن در کارخانه‌های کرج هستند، توصیه می‌کنیم که برای این شرکت، رزومه بفرستند.

کارخانه‌ی بزرگ مادیران در حال حاضر در حال جذب نیروی انسانی است و تا چند سال آینده، فرصت‌های استخدامی زیادی در این کارخانه برای نیروهای کار تخصصی و غیرتخصصی ایجاد خواهد شد و بدون شک این کارخانه، سهم زیادی از استخدام کارگر در کارخانه های کرج خواهد داشت.

وضعیت اقتصادی کرج

استان البرز از نظر کشاورزی وضعیت خوبی دارد؛ ولی عمده‌ی جمعیت این استان در شهر کرج ساکن هستند و از آن‌جایی که اغلب آمار استخدام کرج مربوط به بخش‌های صنعت و خدمات است، درصد بخش کشاورزی در این زمینه، بسیار پایین است.

مطابق با آمار سال ۱۳۹۸، بیش از ۴۴ درصد از جمعیت استان البرز، دارای مشارکت اقتصادی هستند و نرخ بیکاری در این استان در گروه سنی ۱۵ الی ۲۴ سال به میزان 6/30 و در گروه سنی ۱۵ الی ۲۹ سال به میزان 4/20 درصد است. بیش از ۴۰ درصد از نیروی کار فعال استان البرز در بخش صنعت، بیش از ۵۵ درصد در بخش خدمات و کمتر از چهار درصد در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

صنعت استان البرز

کارخانه‌های ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، صنایع غذایی و نوشیدنی و مواد دارویی و شیمیایی، به ترتیب، بیشترین میزان ارزش افزوده را در استان البرز به خود اختصاص داده‌اند.

استان البرز در بخش صنعت، بسیار قوی است. بیش از ۴۲ درصد از نیروی کار فعال استان البرز، در بخش صنعت مشغول به کار هستند و این آمار، حاکی از فرصت‌های متعدد استخدام در کارخانه های کرج است. البته فرصت‌های زیادی برای کار در کارخانه های کرج برای نیروهای کار تحصیل کرده و متخصص نیز وجود دارد.

جستجوی فرصت‌های استخدامی شهر کرج

برای پیدا کردن آگهی‌های استخدامی در شهر کرج می‌توانید به سایت جاب ویژن مراجعه و در قسمت شهر، گزینه‌ی «کرج-البرز» را انتخاب کنید و سپس در میان آگهی‌های شغلی موجود، به جستجو بپردازید. شما می‌توانید به صورت رایگان برای این آگهی‌های شغلی رزومه بفرستید.

داروسازی برکت

شرکت‌های داروسازی سبحان دارو، البرز دارو، ایران دارو، تولید دارو و زیرمجموعه شرکت‌های تابعه‌ی برکت هستند. مجموعه‌ی داروسازی برکت بیش از ۱۴ درصد از داروهای ضروری کشور را تأمین می‌کند و سهم بسیار زیادی از استخدام در کارخانه های کرج را به خودش اختصاص داده است.

شرکت داروسازی برکت، به قدری بزرگ است که شهرک داروسازی خودش را دارد. این شرکت تولید کننده‌ی واکسن کووبرکت که با نماد برکت در بورس اوراق بهادار تهران حاضر است، به دلیل وابستگی خود به ستاد اجرایی فرمان امام و بودجه‌های کلانی که در اختیار دارد، در حال حاضر توانسته خودش را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارویی در کشور مطرح کند.

شهرک صنعتی دارویی برکت در 10 کیلومتری جاده‌ی کرج-قزوین، قرار دارد. یک زنجیره‌ی کامل تولید دارو در این شهرک صنعتی وجود دارد و جابه‌جایی پرسنل بین واحدهای صنعتی مختلف، به راحتی امکان‌پذیر است.

این شهرک صنعتی، ۲۰۰ هکتار زمین دارد که ۱۰۰ هکتار آن در اختیار واحدهای صنعتی مختلف است.

استخدام پاره وقت در شهر کرج

در دهه‌ی گذشته، کسب‌وکارهای کوچک تولیدی و خدماتی، با سرعت بالایی در شهر کرج توسعه پیدا کرده‌اند. توسعه‌ی این کسب‌وکارها فرصت‌های استخدام کار پاره وقت در شهر کرج را بسیار افزایش داده است. بسیاری از مشاغل خدماتی در شهر کرج به صورت دو و سه شیفتی هستند و کارفرمایان معمولا برای هر شیفت ۴ ساعته، یک نفر را استخدام می‌کنند.

برای مشاهده فرصت‌های استخدامی در شهر کرج می توانید به سایت کار و استخدام جاب ویژن رفته و در صورت تمایل رزومه‌تان را برای آن‌ها بفرستید.